Ved hjælp af Delivery Management Systems (DMS) kan rejsende i fremtiden gå direkte til sikkerheden – helt uden at tjekke ind. I stedet bliver du automatisk identificeret på alle punkter på rejsen, fra gate til billeje, for eksempel ved hjælp af biometri.
– Vi har i længere tid set en tydelig bevægelse inden for luftfartsindustrien i retning af papirløse og biometrisk baserede løsninger, der både reducerer køer og personalebehov og samtidig forbedrer passageroplevelsen markant. Det er vi meget godt positioneret til fra et teknisk perspektiv, siger Christian Karlsson, administrerende direktør for svenske Checkin.com til Travel News.
Han understreger samtidig, at den globale udfordring er kompleks:
– Man skal respektere, at udfordringen med at løse dette på globalt plan er stor, givet regionale forskelle i reguleringer, infrastruktur og teknisk modenhed. Der er dog ingen tvivl om, at biometri er fremtiden.
Amadeus rapport viser, hvordan flyselskaber nu opgiver gamle systemer fra 1940’erne og investerer i mobilteknologi og automatisering. Resultatet: færre køer, færre manuelle trin – og hurtigere genopretning efter forsinkelser eller forstyrrelser.
For Norden, der i forvejen er på forkant med digitale rejseoplevelser, kan det betyde et stort løft – både for effektivitet og kundetilfredshed.