Udgifterne til både rejser og underholdning (T&E) og varer og tjenesteydelser steg med 2 procent. Det skal også bemærkes, at første kvartal i år var en dag kortere end den tilsvarende periode i 2024, som var et skudår. Den forskel svarer ifølge Amex til et fald på cirka 1 procent ifølge Business Travel News.
Blandt større amerikanske og globale erhvervskunder steg forbruget med 1 procent, mens små og mellemstore amerikanske virksomheder øgede deres forbrug med 2 procent. Internationale kunder stod for den største vækst – uden for USA steg de samlede forretningsrelaterede udgifter med hele 13 procent i forhold til sidste år. T&E-forbruget fra internationale kunder, både virksomheder og privatpersoner, steg med 9 procent.
– Vi oplevede en vis afmatning i bookinger af fly i kvartalet, men forbruget i restauranter og hoteller forblev stærkt, kommenterede Amex CEO Stephen Squeri under torsdagens rapportpræsentation.
Ifølge Squeri er forbruget i april fortsat i samme tempo som i første kvartal på trods af globale bekymringer om blandt andet USA’s handelspolitik.
Omsætningen for første kvartal kom på 17 milliarder dollar, en stigning på 7 procent i forhold til sidste år. Nettoresultatet steg til 2,6 milliarder dollar, en stigning på 6 procent.
American Express meddelte også i sidste uge, at det nu har afsluttet sit opkøb af Center, en udbyder af udgiftsstyringsteknologi. Aftalen blev offentliggjort i begyndelsen af marts.