USA indførte for nylig en told på 145 procent på kinesisk import, som Kina reagerede på med en told på 125 procent på amerikanske produkter. For et fly med en markedsværdi på cirka 55 millioner dollars repræsenterer dette betydelige ekstra omkostninger. Det er uklart, om det var Boeing eller Xiamen Airlines, der besluttede at aflyse leveringen. Det oplyser Sveriges Radio.
Boeing er begyndt at flyve flere 737 MAX-fly tilbage fra deres færdiggørelsescenter i Zhoushan, Kina, efter at kinesiske myndigheder har beordret landets flyselskaber til at stoppe med at modtage amerikanske fly. Dette er en del af Kinas strategi i den igangværende handelskonflikt.
Denne udvikling påvirker Boeing negativt, da Kina er et af selskabets største markeder. Handelskonflikten kan få kinesiske flyselskaber til at henvende sig til andre producenter, såsom Airbus, der allerede har en stærk tilstedeværelse i Kina.
For Boeing giver det yderligere udfordringer, især givet tidligere problemer med 737 MAX-modellen og selskabets økonomiske tab i 2024.
Den igangværende handelskonflikt mellem USA og Kina skaber fortsat usikkerhed i luftfartsindustrien, og det er stadig uvist, hvordan det vil påvirke fremtidige leverancer og samarbejder mellem landene.