Annons:

SAS støtter Bodø-erklæringen om e-SAF

SAS vil bidrage til en større investering i bæredygtigt elektrobaseret flybrændstof (eSAF).

SAS har tilsluttet sig Bodø-deklarationen, som samler interessenter fra luftfart, energi, politik og forskning bag et fælles mål om at opskalere produktionen af ​​elektrobaseret bæredygtigt flybrændstof (e-SAF).

SAS støtter Bodø-erklæringen om e-SAF
SAS slutter sig til en bred koalition af luftfarts- og energiinteressenter for at støtte storstilet brug af bæredygtigt flybrændstof (SAF), med særligt fokus på elektrobaseret SAF (e-SAF).

– Omstillingen væk fra fossile flybrændstoffer er ikke kun nødvendig, den er afgørende. Hos SAS tror vi på at drive fremskridt gennem samarbejde og partnerskab. En fælles forståelse af vejen frem er afgørende for at skabe reel og varig forandring, samtidig med at den understøtter transformationen af ​​branchen, siger Mads Brandstrup Nielsen, Senior Vice President Public Affairs hos SAS.

E-SAF er et syntetisk brændstof, der produceres med vedvarende elektricitet, såsom vindkraft, solenergi eller vandkraft. E-SAF er kulstofneutral, fordi den kun frigiver så meget kulstof, som blev opfanget under produktionen.

Et bredt samarbejde
Bodø-erklæringen blev lanceret efter det internationale SAF-seminar i Bodø den 9.–10. April. Seminaret samlede brancherepræsentanter, forskere, ngo’er og Europa-Kommissionen. Arrangementet fremhævede behovet for langsigtede reguleringer, investeringssikkerhed og tværsektorielt samarbejde for at muliggøre en troværdig overgang.

Erklæringen bygger på initiativer som Project SkyPower, et fælles brev til Europa-Kommissionen sendt i februar 2025, ledet af SAS og støttet af et bredt netværk inden for luftfart og energi.

Gennem Bodø-erklæringen om e-SAF slutter producenter, teknologileverandører, fly- og motorfabrikanter, lufthavne, politikere og forskere sig til en fælles ambition:

– at sikre, at luftfarten fortsat kan spille en vigtig rolle i samfundet, samtidig med at dens klimafodaftryk reduceres.

En del af SAS’ bæredygtighedsstrategi
Strategiske partnerskaber er en vigtig del af SAS’ bæredygtighedsstrategi, og Bodø-erklæringen afspejler det nødvendige samarbejde på tværs af sektorer for at accelerere fremskridt og imødekomme en hastigt stigende efterspørgsel. Engagementet bygger på initiativer fra november sidste år, hvor SAS indgik et samarbejde om at understøtte dansk produktion af e-SAF sammen med Copenhagen Infrastructure Partners, Københavns Lufthavn og Aalborg Lufthavn.

Partnerskabet har til formål at positionere Danmark som førende inden for bæredygtig luftfart, skabe arbejdspladser og bidrage til dekarboniseringen af ​​industrien gennem Fjord PtX-projektet, et dansk initiativ til produktion af syntetisk e-SAF baseret på vedvarende energi.

Projekt SkyPower
Project SkyPower er et europæisk initiativ, der samler førende aktører inden for luftfart og energi for at fremme produktion og brug af elektrobaseret bæredygtigt flybrændstof (e-SAF). Blandt deltagerne finder vi SAS, Airbus, Air France-KLM og easyJet. Projektet blev lanceret i februar 2025 med det formål at fremskynde overgangen til e-SAF og styrke Europas energisikkerhed og industrielle base.

I et åbent brev til Europa-Kommissionen, underskrevet af over 70 interessenter fra luftfarts- og energisektoren, herunder 15 seniorledere i industrien, fremhæver Project SkyPower, at e-SAF kan reducere drivhusgasemissioner fra luftfart med op til 90 procent sammenlignet med fossilt jetbrændstof. De anslår, at teknologien kan hjælpe med at reducere 400 millioner tons CO₂ globalt i 2050 og skabe 20.000 job i Europa.

Projektet kræver fem konkrete politiske tiltag for at realisere dette potentiale:

  • Gør e-SAF til en strategisk prioritet i EU’s industri- og transportpolitiske planer.
  • Brug indtægter fra EU’s emissionshandelssystem (ETS) til at etablere en markedsmekanisme, der giver producenternes indkomststabilitet og reducerer prisrisikoen for købere.
  • Indfør en midlertidig støtteordning i 2025 for early adopters, før den permanente markedsmekanisme er på plads.
  • Sikre langsigtet regulatorisk forudsigelighed med hensyn til mandater, produktionskriterier og sanktioner for at reducere investeringsrisikoen.
  • Etabler en statsstøttet sikkerhedsmekanisme for at reducere risikoen for samtidige projekter.

På trods af den annoncerede produktionskapacitet for to millioner tons e-SAF i Europa er der ifølge Aerotime endnu ikke truffet endelige investeringsbeslutninger. Mindre end 300.000 tons forventes at være operationelt i 2030, hvilket er halvdelen af, hvad der kræves for at opfylde EU’s foreløbige mål under ReFuelEU Aviation.

Kilder: SAS, Project SkyPower, Aerotime

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.