Den 9. april skal Easyjet-kabinepersonalet i Italien efter planen gå i en fire timers strejke. Samtidig deltager flyveledere i Grækenland i en 24-timers arbejdsnedlæggelse. Påvirkningen kan være betydelig for rejsende med planlagte forårsrejser til to af Europas mest populære feriedestinationer.
Strejken i Italien vil finde sted mellem 10:30 og 14:30 lokal tid og forventes at påvirke flere afgange til og fra Milano og Napoli. Bag strejken står Italiens transportarbejderforbund Federazione Italiana Lavoratori Trasporti (FILT), det italienske arbejdsforbund (CGIL) og det italienske transportforbund Unione Italiana del Lavoro (UIL).
– Vi vil gerne forsikre [vores] kunder om, at vi gør alt, hvad vi kan for at minimere enhver forstyrrelse som følge af strejken, og hvis nogen flyafgange bliver berørt, vil vi kontakte kunderne direkte med deres muligheder for at hjælpe med at omarrangere deres planer, forklarer Easyjet til The Independent.
Det er anden gang på kort tid, at Easyjet-ansatte i Italien strejker. Så sent som i marts gennemførte selskabets piloter en lignende arbejdsnedlæggelse, hvor også personale fra det italienske flyselskab Aeroitalia deltog. Kravene var bedre løn, arbejdsvilkår og jobsikkerhed.
Sideløbende er der også planlagt en 24-timers strejke blandt Grækenlands flyveledere, varslet af den statsdrevne fagforening ADEDY.
– Desværre er flyvekontrollen i Grækenland i en dårlig situation, da vi har personalemangel og udstyrsproblemer, hvilket de seneste år har forårsaget mange forsinkelser og vil forårsage meget af det samme i år, kommenterer den græske flyvelederforening.
Air Traffic Controllers Association beskriver, hvordan Grækenlands infrastruktur ikke følger med landets voksende turisme.
– På grund af forældede overvågnings- og kommunikationssystemer samt personalemangel er der restriktioner, der ikke kan følge med efterspørgslen på fly.
Under den græske strejke vil kun visse typer flyvninger få lov til at lette og lande. Ifølge græske nyhedskilder gælder undtagelser for medicinsk transport, eftersøgnings- og redningsmissioner, humanitær bistand, militærflyvninger og enhver nødsituation. Det er med andre ord kommerciel flytrafik til og fra Grækenland, der i høj grad bliver berørt.