Tekst: Leif Holmkvist.
Det er næsten 22 år siden, det supersoniske fly Concorde fløj for sidste gang. Det var en teknisk succes og en økonomisk katastrofe. Men drømmen om at flyve passagerer hurtigere end lyden døde ikke.
Boom blev startet for syv år siden og blandt de første investorer var Open AI’s CEO Sam Altman. Siden har en række fonde skænket et par milliarder ind i projektet.
Testflyet, kaldet Baby Boom, er en tredjedel af størrelsen af det kommende passagerfly Boom Overture. “Babyen” fløj for første gang for et år siden og brød lydmuren i januar.
Billedet ovenfor er taget ved hjælp af det, der kaldes Schlieren-teknikken, som optager trykbølger. Det opsigtsvækkende ved Baby Booms soniske boom er, at det ikke oplevedes som et højt brag mod jorden, som forhindrede Concorde i at flyve med supersoniske hastigheder over land.
Inden den legendariske testpilot Chuck Yeager brød lydmuren i 1947, var der stor usikkerhed om, hvad der ville ske efter Mach 1. Faktisk, bortset fra det soniske boom, sker der slet ikke noget. Som pilot kan du mærke en lille forskydning af tyngdepunktet i håndtaget.
Under testflyvningen opnåede Baby Boom Mach 1,18, hvilket svarer til 1.450 km/t ved havoverfladen. Overture passagerflyet er beregnet til at flyve med 1.900 km/t og er designet til 65 – 88 passagerer. Hvis Boom kan overvinde det soniske boom-problem gennem sit design, vil antallet af ruter, hvor flyet kan bruges, stige.
Luftfartsindustrien ser ud til at tro på projektet. Boom har afgivet 130 forudbestillinger fra blandt andet Japan Airlines, United og American Airlines.