Spændingerne mellem USA og Canada rammer luftfartsindustrien. De store canadiske luftfartsselskaber Air Canada og WestJet forventer reducerede bookinger og overvejer at reducere ruter og markedsføring til destinationer i USA.
Det tredjestørste selskab, Porter Airlines, har suspenderet al markedsføring af USA. Selskabets formand, Kevin Jackson, siger til skift.com, at alt andet ville være “totalt tonedøvt”:
– Canadiske forbrugere har gjort det meget klart, at de ikke ønsker, at vi skal støtte USA.
Han mener, at mange rejsende er i en “vent-og-se”-tilstand:
– Jeg tror ikke, nogen kan forudsige, hvad der vil ske.
Lavprisflyselskabet Flair Airlines har derimod lanceret kampagnen “Tariffic Deals”, rettet mod “takstmanden” Donald Trump, og tilbyder 25 procent rabat til alle, der flyver indenrigs, til Mexico og til Caribien. Kort sagt til alle, der undgår USA.
“Intet overtrumfer denne aftale,” skriver Flair Airlines på sociale medier.