Embraer, Bombardier og andre småhandlere må undskyldes, men kampen i luftfartsindustrien står mellem giganterne Airbus og Boeing. I 20 år har de været i krig med subsidier, der er fordømt af WTO, og gensidige tariffer anslået til omkring 120 milliarder SEK om året.
Men for tre år siden blev Biden og Macron enige om at nedskalere krigen og fjerne de fleste toldbarrierer. Det var en win-win-foranstaltning, som især gavnede Boeing, som var nede efter ulykker og skandaler med kvalitetsmangler.
Siden pandemien har verdens flyselskaber råbt efter nye og mindre miljøbelastende maskiner. Airbus CEO Guillaume Faury har den behagelige opgave at holde orden i den utålmodige kø. Men da han udgav endnu en fantastisk kvartalsrapport i denne uge, var han bekymret:
“Hvis USA pålægger told på vores produkter, kan vi blive nødt til at prioritere kunder fra andre dele af verden.”
Han påpegede, at luftfartsindustrien allerede kæmper med flaskehalse i forsyningskæderne og vanskeligheder med at rekruttere kompetent personale. Trumps tariffer ville kun skabe en “tab-tab-situation,” påpegede Faury.
Airbus har gjort meget af det, Donald Trump siger, han vil, og investeret i USA. På Airbus-fabrikken i Mobile Alabama fremstiller over 2.000 medarbejdere verdens bedst sælgende fly, A320neo, samt den lille A220 food truck. Airbus importerer også dele til en værdi af cirka 160 milliarder SEK fra 2.000 virksomheder i USA.
Hvis Trump pålægger luftfartsindustrien told, kan EU reagere med told på Boeings maskiner. Resultatet er, at amerikanske flyselskaber vil være uden deres Airbusser, og europæiske flyselskaber vil være uden Boeings. Eller i hvert fald at maskinerne bliver dyrere. Så bliver det i sidste ende passagererne, der skal betale i form af forhøjede billetpriser.
Trumps tariffer på Mexico og Canada har allerede gjort tingene vanskelige for Boeing, som fragter flydele frem og tilbage til underleverandører på den anden side af grænsen. For ikke at nævne Bombardier, som er fremstillet i Canada og allerede er begyndt at tale om at stoppe alle nyansættelser.
Onsdag advarede den franske Dassault-topchef Eric Trappier også om, at salget af selskabets Falcon-businessjet til USA er i fare. Det kan måske bide Trump, hvis finansfolk og støtter ofte flyver højt, hurtigt og komfortabelt i Falcons læderlænestole.