Annons:

Nye tendenser i danskernes rejsevalg: Selvudvikling, autencitet og nye rejsefavoritter

Friske data fra Relateds seneste Image Index undersøgelse viser markante skift i danskernes rejsepræferencer. Mens klassiske favoritter som Spanien og Italien fortsat fastholder deres topplaceringer, stormer destinationer som Maldiverne og New Zealand frem.

Destinationers popularitet udvikler sig konstant sig i takt med danskernes rejsevaner og præferencer. En ny undersøgelse gennemført af full service-bureauet Related viser, at særligt New Zealand og Maldiverne i løbet af de seneste måneder har opnået et bemærkelsesværdigt spring på henholdsvis 10 og 12 pladser opad i rangeringen. At de danske rejsende har vist begge destinationer så stor interesse kan tilskrives destinationernes unikke natur, autentiske oplevelser og positive anmeldelser fra tidligere besøgende. Også Australien gør et comeback blandt danskernes favoritter og indtager nu en 10. plads.
Skift i europæiske landes image ranking 

Selvom Europa fortsat er danskernes foretrukne kontinent, viser undersøgelsen flere interessante skift. Vores naboland Tyskland rykker op i top 3 blandt danskernes favoritter og cementerer sin voksende appel, mens Schweiz og Sverige begge oplever et markant fald på henholdsvis 8 og 7 pladser.

Spanien og Italien fastholder deres status som de mest attraktive europæiske destinationer, hvilket de efterhånden har gjort i flere år. Portugals position er en anelse svækket, mens Østrig og Island begge klatrer op i popularitet.

Natur, madoplevelser og selvudvikling på rejser

Danskernes rejseinspiration og præferencer afspejler en tydelig tendens mod det nære og autentiske. Familie og venner er fortsat den vigtigste inspirationskilde, efterfulgt af søgemaskiner på andenpladsen og Facebook på tredjepladsen.

Natur og udendørsoplevelser forbliver det primære rejsemotiv, men interessen for madoplevelser og besøg i små, unikke byer vinder ligeledes indpas. Interessen for at møde lokale er stigende, og autentiske oplevelser spiller en stadig større rolle i danskernes rejsevalg. Derudover ser vi en voksende tendens til, at rejsende søger selvudvikling under deres ophold. Faktisk angiver 25% af de adspurgte, at det er vigtigt for dem at tilegne sig nye færdigheder, såsom sprog eller madlavning, når de er på rejse.

Fremtiden for rejsedestinationer

Vi analyserer tre referencepunkter: perception, experience og awarenes.

– Vi kigger på, hvor mange der kender til destinationen, samt hvad de rejsende synes om den. Hvor mange har været der, og var deres oplevelse positiv eller negativ? Og blandt de, der ikke har været der endnu, hvor mange har så lyst til at besøge destinationen? Disse data kombineres via en algoritme, der udregner en image-værdi, forklarer Dennis Grauslund.

– Image Index afslører en dynamisk rejsebranche, der kan skifte hastigt. Destinationer, der formår at tilpasse sig trends som autentiske oplevelser, lokalt engagement og naturbaserede aktiviteter vil være bedst positioneret til at tiltrække de danske rejsende, mener han.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.