Annons:

“Trump bump” i Florida: Mar-a-Lago løfter Palm Beach forbi Miami

Europæiske rejsende fravælger USA - men indenlandske rejsende strømmer til Florida. Her driver et politisk fremstød nye rekordtal frem. Af: Linda Iliste

Da Donald Trump vendte tilbage til Det Hvide Hus i 2025, fik Palm Beach County i Florida mere end blot en tidligere præsident som ejer af Mar-a-Lago. Det har allerede ført til et turismeboom.

Januars omsætning pr. ledigt værelse (RevPAR) i Palm Beach County steg med 17 procent til $239. Det sætter området foran Miami-Dade – som længe har domineret den lokale hotelscene – hvor det tilsvarende tal i samme periode var 203 dollars. Den gennemsnitlige pris pr. hotelnat (ADR) var $313, en stigning på 7 procent.

– At Palm Beach kan ligge så højt over Miami-Dade er intet mindre end fænomenalt. “Vi så absolut en mærkbar stigning [under Trumps første præsidentskab], men denne cyklus er startet meget længere frem og meget stærkere,” sagde Peter Ricci, direktør for gæstfrihedsprogrammet ved Florida Atlantic University, til Travel Weekly.

Fænomenet kaldes “Trump bump” – et stærkt økonomisk løft, der skabes, når Donald Trump gentagne gange besøger et område.

“Vi så absolut en mærkbar stigning [under Trumps første præsidentperiode], men denne cyklus er startet meget længere frem og meget stærkere,” siger Peter Ricci.

Det er ikke kun hotellerne, der kommer til gavn. Worth Avenue, Palm Beachs eksklusive shoppinggade, melder om rekordsalg.

“Globale ledere og deres entourage bevæger sig gennem Palm Beach, og de bruger enorme mængder penge,” fortalte Doug Evans, administrerende direktør for Palm Beach Chamber of Commerce, til Business Insider.

Bettina Landt, administrerende direktør for White Elephant Palm Beach, ser også klare effekter.

– Januar var vores bedste måned nogensinde. Og februar, marts, april… alt peger opad, siger hun til Travel Weekly.

Der er tegn på, at det ikke kun er et midlertidigt løft. Så tidligt som i slutningen af ​​2024 planlagde Palm Beach County en fortsat turismeeksplosion i 2025.

“År efter år ser vi bedre tal for hele turistindustrien,” siger Milton Segarra, CEO for Discover The Palm Beaches, til Palm Beach Post.

I området genererede turismen 7,15 milliarder dollars i omsætning i 2024. Målet for 2025 er ifølge Milton Segarra $7,3 milliarder. Eventomsætningen forventes at stige fra $190 millioner til $200 millioner, og hotelomsætning fra $1,22 milliarder til $1,3 milliarder.

For at sikre, at det ikke kun er en Trump-effekt, bliver der gjort en bred, men fokuseret indsats. For eksempel er sportsbegivenheder en vigtig del af den fremtidige vækst. I 2025 vil Palm Beach County Sports Commission være vært for over 200 sportsbegivenheder med fokus på golf, baseball, basketball og ridesport.

Samtidig styrker Palm Beach sin kulturelle profil. Den nye kampagne “Se så meget mere end du kom efter” har til formål at fremhæve kunst, historie og kulturarv.

Hotelinvesteringer følger også med, især i luksussegmentet. Oracle-grundlæggeren Larry Ellison har købt Eau Palm Beach Resort & Spa, og Salamander Collection har overtaget PGA National Resort. British Iconic Luxury Hotels har åbnet Palm House og Oetker Collection – bedst kendt i Europa for Le Bristol i Paris – laver sin første amerikanske satsning i form af Vineta Hotel.

 

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.