1. Interessen for langdistancerejser til Europa er faldende
Det er det primære, der står klart i årets første Long-Haul Travel Barometer (LHTB 1/25), udarbejdet af European Travel Commission og Eurail BV.
Planer for langdistancerejser er på plads for 63 procent af de adspurgte på Europas nøglemarkeder, USA, Canada, Kina, Brasilien, Sydkorea, Japan og Australien. Men kun 44 procent siger, at de planlægger at flytte dem til Europa, ned fra 49 procent i 2024.
Interessen blandt kinesiske turister er nemlig steget med 4 procent, hvilket ifølge rapportforfatterne er lige under tærsklen for at være statistisk relevant. Faldet set hos rejsende fra Brasilien (minus 7 procent) og Australien (minus 5 procent), er dog betydeligt.
2. Prisspørgsmålet påvirker intentionerne
Hovedårsagen til, at interessen er faldet, er omkostningerne. 46 procent af de adspurgte sagde, at de ikke planlægger at rejse til Europa i de næste tolv måneder. De svarer også, at de er interesserede i at besøge andre regioner uden for Europa, og at det begrænsede antal feriedage påvirker deres planer.
Bortset fra prisskiltet er sikkerhed fortsat topprioritet. Det inkluderer faktorer som lav kriminalitet, rene turistområder, synlig sikkerhed, politisk stabilitet og venlige lokale.
Hvilket sikkerhedsaspekt der er vigtigst er forskelligt fra marked til marked. For japanske, australske og canadiske turister er politisk stabilitet vigtigst, hvor henholdsvis 57, 44 og 42 procent svarer. For rejsende fra Sydkorea, Brasilien og Kina er synlig sikkerhed vigtigst ifølge henholdsvis 55, 51 og 42 procent.
3. Vigtigheden af at undgå store menneskemængder
Derefter udvælges destinationer ud fra ikoniske vartegn efterfulgt af god infrastruktur for turisme. Det er især interessant at se på, da der sidste år var mange meldinger om ekstrem trængsel i de mest populære byer og ved de mest kendte attraktioner.
LHTB 1/25 viser, at rejsende kan forestille sig fleksibilitet. En tredje oplyser, at de vil besøge attraktioner på tidspunkter, hvor der er færre andre besøgende. 28 procent svarer, at de er modløse over at skulle stå i kø som en måde at håndtere menneskemængder på. 25 procent siger, at de vil besøge andre, mindre populære steder. 5 procent angiver, at de vil flytte hele turen til et andet sted.
Svarene fremhæver det overordnede behov for at håndtere et stort antal turister mere effektivt. Det åbner også op for en markedsføringsmulighed for flere ukendte lande og attraktioner til at lancere sig selv som spændende alternativer.
4. Rejsebudgettet er mindre…
I takt med den økonomiske uro står det klart, at flere og flere planlægger at bruge mindre og mindre.
Gruppen, der budgetterer med 100–200 euro om dagen, er 42 procent, hvilket er en stigning på 14 procent i forhold til sidste år. Sideløbende er koncernen, der planlægger at bruge mindst 200 euro om dagen, faldet til 30 procent, hvilket svarer til minus 13 procent i forhold til 2024.
Det er frem for alt en ændret økonomisk situation for kinesiske rejsende, der skiller sig ud. I årevis har de i barometeret udtalt, at de planlægger at bruge mere end 200 euro om dagen. Sidste år var den gruppe så stor som 78 procent. I år er det faldet til 29 procent.
5. … men bruges ofte på måltider
På alle nøglemarkeder undtagen Kina er måltider den højeste prioritet for rejsende at bruge deres rejsebudget på. Vigtigst er mad og drikkevarer til rejsende fra Japan (80 procent), Canada (80 procent) og Brasilien (72 procent).
Størstedelen af kinesiske rejsende, 67 procent, mener, at shopping er vigtigst. Hele 70 procent af de japanske respondenter svarede det samme, mens kun 34 procent af turisterne fra USA ser det som noget, der er værd at bruge deres feriebudget på.
6. Indkvartering er mindst prioriteret
Det mest overraskende blandt budgetprioriteringerne er, hvor få mennesker anser hotellet for vigtigt at bruge penge på. Den ligger samlet på en femteplads; Kun 25 procent af de adspurgte føler, at de afsætter betydelige økonomiske ressourcer til boliger.
Amerikanske turister tegner sig for en uoverensstemmelse i statistikken. Blandt dem mener hele 55 procent, at et fremtrædende budget for boliger er vigtigt. Alt dette er relevant at huske på, når man planlægger målrettede, udenlandske marketingkampagner.
7. Stort potentiale blandt yngre rejsende
Den klareste intention om at besøge Europa ses blandt rejsende under 35 år. I aldersgruppen 18-34 år angiver 51 procent, at de har tænkt sig at rejse hertil i 2025. Blandt de 35-49-årige falder intentionen til 47 procent, mens kun 37 procent i gruppen over 50 planlægger at rejse til Europa de næste 12 måneder.
I gruppen af 18-34-årige foretrækker 48 procent at rejse til Europa i højsæsonen. 52 procent mener dog, at mellem- og lavsæsonen er bedre. 60 procent ønsker at besøge store byer eller små, men populære destinationer. De øvrige 40 procent foretrækker at rejse uden for storbyer og turisme-hotspots.
Det åbner op for gode muligheder for forlængede sæsoner blandt virksomheder med yngre rejsende som målgruppe, både på og udenfor populære destinationer. Rejsearrangører bør også være på udkig. Hele 47 procent af de 18-34-årige siger, at de foretrækker at booke deres ferie som en pakkerejse, med virksomheder, der tilbyder alle dele.
8. Ét kontinent – mange stop
Tendensen med at inkludere stop i flere lande under langdistancerejser til Europa vokser. Hele 94 procent af dem, der planlægger en rejse til Europa i 2025, angiver, at de vil rejse rundt. Det er en stigning på 14 procent i forhold til 2024.
Det gennemsnitlige antal lande, folk planlægger at besøge, er 3,4. Sydkoreanske turister skiller sig ud, og planlægger at tilbringe tid i 5,2 lande.
Når et sådant antal langdistanceturister planlægger at rejse ikke kun til Europa, men også omkring det, fremhæves kravet om god forbindelse. Det gælder alle transportformer, men ikke mindst understreger det behovet for bedre investeringer i problemfri, bæredygtig transport.
Kilde: European Travel Commission