Det står endnu en gang klart i den nye “Bridging the Say-Do Gap”-rapport fra World Travel and Tourism Council (WTTC), hvis formål er at analysere, i hvilket omfang miljøhensyn styrer indkøb.
“Forbrugerne udtrykker ofte deres støtte til miljøspørgsmål, men rangerer stadig pris og kvalitet som deres vigtigste bekymringer, når det kommer til at bruge penge. Denne tendens til at sige én ting og gøre noget andet er blevet kaldt ‘say-do gap’ – forskellen mellem folks ord og deres handlinger,” siger rapporten.
Der er en klar konklusion baseret på svarene fra 10.000 adspurgte forbrugere: “Folk vil gerne gøre det rigtige, men ikke hvis det koster ekstra.”
Rapporten opdeler respondenterne i seks forskellige handelskategorier. Alle rangerer økonomi som den vigtigste overvejelse, inden du foretager et køb, inklusive rejser. De efterfølgende, mest afgørende faktorer er kvalitet og anmeldelser.
For at imødegå omkostningernes uforholdsmæssige indvirkning på miljøet, skriver WTTC, “bæredygtige alternativer skal enten blive mere omkostningseffektive eller tilbyde overlegen kvalitet.”
De anførte anbefalinger for at overvinde kløften mellem ord og handlinger inkluderer trindelte belønningsprogrammer for dem, der vælger bæredygtige alternativer. For eksempel når du bruger dit eget krus ved køb af en drink og vælger at deltage i projekter for at bevare naturen. Virksomheder og brands bør også blive bedre til at fremhæve deres bæredygtighedsarbejde og tilskynde kunderne til feedback på det.
“Den gode nyhed er, at de fleste mennesker kan opmuntres til at træffe mere bæredygtige valg – det er bare et spørgsmål om at vide, hvordan de tænker,” konkluderer WTTC.