Annons:

Analyse: Stærke reaktioner på støtte til tredje landingsbane ved Heathrow

"Bæredygtig luftfart og økonomisk vækst går hånd i hånd," siger den britiske finansminister Rachel Reeves, hvilket indikerer støtte til den kontroversielle udvidelse af Heathrow. Meningstilkendegivelserne har ikke ladet vente på sig – og vil væksten virkelig blive fremmet? Tekst: Linda Iliste

Det var i tv-programmet “Sunday” med Laura Kuenssberg på BBC One, at den britiske finansminister Rachel Reeves gav sit stærkeste hint endnu om, at hun støtter anlæggelsen af ​​en tredje landingsbane i London Heathrow Lufthavn søndag (26. januar).

Argumentet er, at hun er villig til at træffe svære beslutninger, mens regeringen stræber efter økonomisk vækst.

– Denne regering har allerede godkendt udvidelsen af ​​London City Airport og Stansted Airport. Begge beslutninger er igen beslutninger, der gik i stå under den tidligere regering. Vi går videre og leverer. Det vil være godt for investeringer og handel i vores land, og også godt for familier, der gerne vil på billigere ferier, siger Rachel Reeves i tv-programmet.

Ifølge skyggeregeringens transportminister, Gareth Bacon, står planerne over for “store forhindringer”. De omfatter det obligatoriske køb af tusindvis af boliger i det vestlige London, og hvordan det vil påvirke M25-ringvejen omkring hovedstaden.

– En tredje landingsbane, når og hvis den nogensinde åbner, ville helt sikkert bringe vækst, hvilket ville være velkomment. Der er dog store logistiske og infrastrukturelle forhindringer, der skal løses, før banen kan sættes i drift, siger Gareth Bacon i et interview med The Standard.

Skyggeministeren har tidligere advaret om, at landingsbanen vil være utrolig dyr, katastrofal for miljøet og enormt forstyrrende for londonere i de sydvestlige bydele. Tory-partiets leder Kemi Badenoch fortæller søndag morgen med Trevor Phillips på Sky News, at hun “virkelig vil” støtte den tredje landingsbane.

Mange ministre i den nuværende Labour-regering har også tidligere stemt imod udvidelsen af ​​Heathrow. Flere af dem – miljøminister Steve Reed, kulturminister Lisa Nandy, finansminister Darren Jones og energisikkerheds- og netto-nulminister Ed Miliband – har allerede gjort det klart, at trods støtten vil de ifølge The Guardian ikke træde tilbage.

Rachel Reeves mener, at “en tredje landingsbane vil betyde, at i stedet for at cirkulere London, kan fly lande på Heathrow”, og at mere bæredygtige flybrændstoffer “ændrer kulstofemissionerne [der kommer] fra at flyve”. Noget som miljøorganisationer og klimakampagner hurtigt afviste. Tværtimod mener de, at udvidelsen er et alvorligt tilbageskridt for landets klimaforpligtelser. Der er også kritik af de enorme omkostninger, anslået til mellem 14 og 20 milliarder pund, som det tidskrævende byggeri kræver.

– Lufthavnsudvidelse betyder flere fly, afbrænding af flere fossile brændstoffer og øgede drivhusgasser – og det betyder flere orkaner, oversvømmelser og skovbrande, siger Camilla Royle, skribent og underviser i miljøgeografi ved Institut for Geografi ved Durham University.

Clima change committee, en uafhængig rådgiver for regeringen, er på det rene med, at planerne er i konflikt med klimamålene. Friends of the Earth kalder det “groft uansvarligt midt i en klimanødsituation.” Milliarderne kunne i stedet investeres i for eksempel toginfrastruktur.

Der sættes også spørgsmålstegn ved de faktiske økonomiske fordele. Ifølge en BBC-analyse kan det tage op til tre år at nå den egentlige byggefase, som igen forventes at tage seks-syv år. Faktisk vækst ligger mindst et årti ude i fremtiden. I mellemtiden kan der dog være værdi i at sende håndgribelige signaler til investorerne om, at Storbritannien har en positiv holdning til store infrastrukturprojekter.

Beslutningen om at bygge en tredje landingsbane sammen med en ny terminal blev taget af Tory-regeringen i oktober 2016. Den blev godkendt af parlamentet i juni 2018 og har siden været præget af klimaprotester og opposition, der har forhindret byggeri. I vinteren 2020 afgjorde appeldomstolen for England og Wales planerne ulovlige og kaldte dem uforenelige med Paris-aftalen. Seks måneder senere vandt lufthavnen retten til at gå videre i Storbritanniens højesteret.

Finansminister Rachel Reeves ventes at bekræfte sin støtte til udvidelsen af ​​lufthavnen i det vestlige London i en tale onsdag den 29. januar. Hun forventes også at annoncere sin støtte til udvidelsen af ​​London Gatwick og London Luton lufthavne.

Kilder: BBC, The Standard, The Guardian

 

 

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.