Tirsdag underskrev Boeing en investeringsaftale i Oslo med Norsk e-Fuel, oplyser hjemmesiden Aerotime. Med luftfartsgiganten som medejer forventes planerne om at bygge den første SAF-fabrik at tage fart. Virksomheden vurderer nu tre mulige lokationer i Norge og Finland.
Teknologien går ud på at bruge grøn elektricitet, sandsynligvis vandkraft, som Norge har rigeligt af, til at spalte vand til ilt og brint, som derefter kombineres med genbrugt kuldioxid til fremstilling af syntetisk jetbrændstof.
Det er ikke en billig teknologi, men i betragtning af de stigende krav om inklusion af fossilfrie brændstoffer i flybrændstof, vurderes den at have en fremtid. EU’s “Fit for 55” miljøpakke inkluderer initiativet “ReFuelEU Aviation”, som forventer, at e-brændstoffer vil stå for 35 procent af luftfartsforbruget i 2050.
I dag produceres næsten alt SAF-brændsel af fedt, slagteriaffald og fritureolier samt en lille smule af resten fra skovindustrien. IATA vurderer, at disse vil stå for mindst 80 procent af SAF-produktionen i 2030, men at de ikke vil være nok i det lange løb. Der skal andre og dyrere teknologier til for at nå luftfartens miljømål.
Sidste år blev der kun produceret en million tons SAF på verdensplan. I år forventes produktionen at stige til to millioner tons, men det repræsenterer stadig kun 0,7 procent af verdens flybrændstofforbrug. Den første norske e-brændstoffabrik forventes at kunne producere 250.000 tons, hvilket ville udgøre en fjerdedel af sidste års samlede produktion.