Skifts seneste Travel Health Index fremhæver tre klare tendenser, som rejseplatformens eksperter opfordrer branchen til at følge med ekstra omhu. Travel News undersøger deres betydning.
1. Asiens vækst
Det stod allerede klart sidste efterår. Thailand når nye højder i popularitet og forventes at blive en af de hotteste rejsedestinationer i det kommende år. Thailands turistmyndighed gennemfører en succesfuld PR-kampagne med stor indflydelse på sociale medier. Landets hoteller vinder prestigefyldte priser og udmærkelser, og i Bangkok har Michelin-guiden netop uddelt sine tre første stjerner. White Lotus-effekten har fået fat, selvom tredje sæson af HBO-hittet endnu ikke har premiere. Og så videre.
Og det er ikke kun Thailand, der er i fremmarch i Asien. Efter lempelsen af rejserestriktioner og stadig igangværende, ophobet efterspørgsel har alle turistdestinationer på kontinentet – bortset fra Singapore – vist vækst i 2024 sammenlignet med 2023.
TUI har annonceret planer om at fordoble antallet af hoteller i Asien i løbet af de næste tre år. De er opført i Thailand, Kina, Vietnam, Cambodja, Indonesien, Maldiverne og Filippinerne.
– Asien er meget attraktivt, for TUI som hotelejer og i fremtiden også som rejsearrangør af pakkerejser, der er eksportsucceser, sagde TUI Group CEO Sebastian Ebel i en kommentar i december.
Kinas åbenhed er også væsentlig: pasindehavere fra hele 58 lande kan nu besøge Folkerepublikken visumfrit. Halvdelen af dem blev tilføjet i 2024.
“Vi forventer, at Asien fortsat vil være drivkraften bag den globale rejsevækst i 2025,” skriver Skift. Vi tror det samme.
2. “Live” lokker
Eventyrrejser regerer fortsat. Ikke mindst den type, der falder inden for den engelske definition af “live” – altså koncerter, sportsbegivenheder, festivaler, karnevaler og lignende.
Det er selvforklarende, at rejsende længes efter fysiske oplevelser, i fællesskab med andre, på unikke steder. Hvorfor det er så vigtigt for rejsebranchen at holde styr på, er også selvforklarende – det er en pålidelig cash cow.
Ifølge en undersøgelse fra Swedish Experience Institute indbragte turismen i kølvandet på Taylor Swifts tre koncerter på Friends Arena i juni 2024 hele 848 millioner kroner til Stockholm. Det skyldes, at 131.000 besøgende i gennemsnit brugte 7.000 SEK per person på overnatning, mad og indkøb.
Lignende rapporter er kommet ind om pengekrisen, der opstod i steder som Paris, Dubai og Japan efter forskellige sportsbegivenheder, herunder sommer-OL og Beach Soccer World Cup.
Destinationer, der er vært for disse typer begivenheder, forbinder tydeligt begivenheden med at booste den lokale økonomi. Intet tyder på, at tendensen vil aftage i 2025. I stedet vil flere og flere mennesker forsøge at udnytte det.
Her er også plads til kreativitet, efterhånden som det, vi gerne vil opleve, udvikler sig. En stor trend i år er “nokturisme”, længslen efter mørket. Disse omfatter nordlys, stjernekiggeri, måneformørkelser, fakkelture og natdykning. Selvom det ikke direkte falder inden for rammerne af “live”, er det en klart defineret oplevelse, der kræver omkringliggende infrastruktur såsom hoteller og restauranter. Turismeorganisationer i alle nordiske lande gør det godt med at skærpe deres strategier.
3. Ændringer på markedet for korttidsleje
Ferieudlejningsmarkedet har i flere år været domineret af udlejningsselskaber som Airbnb og Vrbo. Under pandemien valgte flere og flere mennesker, i det omfang det var muligt at rejse og feriere, at booke deres egen overnatning via disse bookingplatforme. Den hurtige ekspansion og vækst stabiliserede sig mod slutningen af 2024 – selvom resultaterne stadig overstiger bookingstatistikken fra den præ-pandemi-periode.
I 2024 sneg utilfredsheden sig også ind, og proteststemmer blev rejst. Mange steder viste lokalbefolkningen tydeligt deres utilfredshed med at blive presset ud af boligmarkedet på grund af skyhøje lejeudgifter og mindre beholdning. Selv lokale beslutningstagere er begyndt at lytte.
For eksempel vurderer tilsynsmyndigheder i New York City, at 9,2 procent af byens huslejestigninger mellem 2009 og 2016 er en effekt af Airbnb. Byråd i Big Apple samt i blandt andet Seattle, Miami, London og Wien er begyndt at tage skridt til at stramme reglerne på markedet for korttidsudlejning. Det har form af alt fra at forbyde nye tilladelser og hæve skatterne. For at begrænse antallet af overnatninger er det tilladt at leje en ejendom ud om året og bygge ejendomme udelukkende til denne type udlejning.
Denne del af rejsebranchen står nu over for både øget konkurrence og skærpede regler. Hvordan vil det påvirke rejseadfærden blandt turister, der foretrækker private ferieophold? Hvis kortsigtede lejeudgifter omdirigeres, hvis lommer ender det så i stedet? Kan hotelbranchen udnytte et potentielt hul i markedet? Det er spørgsmål, som Travel News fortsat vil følge.
Kilde: Skift Research, Experience Institute, P4 Stockholm, Bloomberg UK