Statistik fra YouGov før jul viste, at halvdelen af alle londonere er blevet tvunget til at tage hjem før midnat det seneste år. For de kunne ikke finde noget sted, der var åbent.
Tre natklubber lukkede hver uge i Storbritannien sidste år. I begyndelsen af december viste en rapport fra brancheforeningen The Nighttime Industries Association, at landet har mistet 37 procent af alle sine klubber de seneste fire år. Det er ti klubber, der lukker om måneden.
Industrien skriger nu i panik efter en form for redningspolitik. “Det, vi ser, er en systematisk afvikling af hele natteøkonomien,” siger organisationens formand Michael Kill ifølge SvD til Sky News. Hvis tendenserne fortsætter, vil der ikke være en eneste natklub i Storbritannien i 2030.
De stille London-nætter skyldes alt fra højere energipriser (som har ramt klubberne) til inflation, der har udhulet borgernes pengepung. Men den store tendens, som alt dette udspiller sig imod, er det faldende alkoholforbrug.
Januar er den måned hvert år, hvor der sælges mindst mængde alkohol i den vestlige verden. Konceptet “White January” blev lanceret i Storbritannien i 2013 af organisationen Alcohol Change UK. I løbet af de seneste ti år er antallet af enheder alkohol, der er indtaget i det traditionelt hårdtdrikkede Storbritannien, faldet med ti procent.
Det er i høj grad et spørgsmål om inflation. I 2013 kostede en pint øl i gennemsnit 3 pund og 22 pence i landet, ifølge det britiske statistiske kontor ONS. Sidste år kostede den samme pint øl 4 pund og 23 pence. Bloomberg beregnede sidste år, at den stædigt og mere renlevende unge havde kostet statskassen 17 milliarder pund i reducerede skatteindtægter.