Det er ikke første gang, at IATAs chef Willie Walsh vil gøre opmærksom på, hvad organisationen opfatter som faldgruber i lovgivningen.
Det gælder frem for alt luftfartsafgifterne, da IATAs tal for oktober viser, at den globale efterspørgsel efter flyvninger målt i passagerkilometer steg med 7,1 procent i forhold til samme periode i 2023. Den samlede kapacitet, målt i passagerkilometer (tilgængelige sædekilometer, ASK ), steg i samme periode med 6,1 procent i forhold til sidste år. I perioden var kabinefaktoren (antal passagerer ombord) på 83,9 procent – en stigning på 0,8 procent i forhold til oktober 2023.
– Fortsat stærk og stabil efterspørgsel er godt nyt, men lige så vigtig er den stadige forbedring af kabinefaktoren. Det viser, hvilket godt stykke arbejde industrien gør for at flyve folk mere effektivt. ASK er steget fra cirka 67 procent i 1990’erne til over 83 procent i dag. Politikere, der tænker på at begynde at beskatte passagerer [væk fra at flyve] for at reducere emissionerne, ville gøre klogt i at tage det til efterretning, siger Willie Walsh.
– Selvom færre flyver, fordi afgifter gør det for dyrt, betyder det ikke automatisk, at udledningen reduceres, fordi flyet stadig flyver, men med færre passagerer om bord. Det ville vende årtiers hårdt tilkæmpede fremskridt. Planen skal være fuld for at generere de økonomiske og sociale fordele ved rejser med så minimale emissioner som muligt.
IATAs oktobertal viser, at den internationale efterspørgsel efter flyvningen steg 9,5 procent i forhold til oktober 2023. ASK steg med 8,6 procent i forhold til sidste år.
Den indenlandske efterspørgsel steg med 3,5 procent; SPØRG med 2 pct.
Den internationale passagertrafik voksede i alle regioner. Europa havde den højeste gennemsnitlige kabinefaktor med 85,7 procent.