Bleisure-trenden – en sammentrækning af ordene business og leisure – hvor forretningsrejsende kombinerer arbejde med fornøjelse ser ud til at vokse. Det viser nye statistikker fra rejsekoncernen Flight Centre Corporate.
En global analyse af to af koncernens førende rejsebrands Corporate Traveller og FCM Travel afslører, at endagsture globalt set oplever en mindre vækst og nu er blevet overhalet af længere ophold. Det samme gør sig gældende i Danmark. Her viser tallene at endagsture i perioden fra den 1. april til den 30. september i år – sammenlignet med samme periode forrige år – er steget med 12 pct, mens rejser på 4-5 dage er steget med hele 51 pct.
Den mest populære rejsedestination i 2024 for længere forretningsrejser på over 4 dage fra Danmark var London, mens endagsrejser i forretningsregi hovedsageligt er gået til den svenske hovedstad Stockholm.
– Disse længere ophold, som kombinerer forretning og fornøjelse, er gavnlige for lokale økonomier, da forretningsrejsende typisk bruger dobbelt så meget pr. nat sammenlignet med almindelige ferierejsende. Med en forventet stigning på 10 procent i europæiske forretningsrejseudgifter i år ser vi en vækst på dette område der overgår de fleste regioner globalt, fortæller Bodil Månsson, der er administrerende direktør for FCM Travel Nordics.