Ifølge GBTA’s seneste branchemåling udgivet i dag, siger 86 % af de globale rejseprofessionelle, at forretningsrejser klarede sig på niveau med eller bedre, end de forventede i 2024. Derudover, med 67 % af de professionelle, der udtaler, at deres udsigter er optimistiske, tyder resultaterne på et stærkt ønske om udvidelse af forretningsrejser i 2025.
GBTA-undersøgelsen giver betydelig indsigt i trends, udfordringer og fremtidige forventninger til globale forretningsrejser, hvilket afspejler svar fra næsten 900 branchefolk, herunder:
- Det er usandsynligt, at over halvdelen af køberne vil begrænse forretningsrejser i 2025, og en stigende andel (52 %) forudser en stigning i deres forretningsrejsebudgetter.
- Topfaktorer, der driver deres optimisme: lempelse af rejseomkostninger/virksomhedsbudgetter, der holder trit (46 %), forbedring af økonomien/reduktion af inflationen (44 %) og øget rejsendes tillid/flere rejseanmodninger (40 %).
- Blandede rejser fortsætter med at stige, og 46 % af køberne ser flere “bleisure”-rejser i dag, end de gjorde for et år siden.
- Over halvdelen af køberne (53 %) siger, at deres virksomheds ansatte tager på flere “forbundne”, multifunktionelle ture, end de gjorde for et år siden, og 27 % rapporterer, at der bliver taget færre endagsture.
- Købere ser også gevinster i, at medarbejdere træffer mere bæredygtige rejsevalg, idet de rapporterer en år-til-år stigning i tog-/togrejser (38 %) og multimodale rejser (33 %).
- Næsten halvdelen (49 %) af rejseprogrammerne planlægger at øge investeringerne i teknologi, mens kunstig intelligens vinder frem, da 44 % af de adspurgte (op fra 32 % sidste år) udtrykker begejstring over AI’s indvirkning på industrien.
- For New Distribution Capability (NDC) rapporterer 29 % af rejseadministrationsselskaberne (TMC’er), online bookingværktøjer (OBT’er) og globale distributionssystemer (GDS’er) problemfri implementering og tilbyder nu NDC-indhold til deres kunder.