Når julen (næsten) står for døren, er indbakken altid fyldt med trendrapporter og toneangivende lister, der rangerer de destinationer, vi bør strømme til næste år. Den tidligere stigende følelse af, at Thailand er på vej, bekræftes.
I starten af året bekræftede tv-kanalen HBO og Thailands turistmyndighed, TAT, at det er i det sydøstasiatiske land, at tredje sæson af The White Lotus finder sted. TAT hilste, at man håbede, at Thailand som destination vil kunne sole sig i seriens herlighed. Optagelserne begyndte i februar og fandt sted på steder som Phuket og Koh Samui. Premieren siges at finde sted engang i foråret 2025.
Den 1. september blev Capella Bangkok kåret som verdens bedste hotel ved World’s 50 Best Hotels 2024-ceremonien i London. Mandarin Oriental Bangkok, Four Seasons Bangkok ved Chao Phraya River og The Siam snuppede også respektable pladser på listen (henholdsvis nummer 12, 14 og 26).
– Det er ikke tilfældigt, det har med covid-19 at gøre. Da Asien begyndte at åbne sig, strømmede ekstra mennesker til det smukke, trygge Thailand, og hotelmarketingafdelinger har gjort et godt stykke arbejde med at nå de rigtige stemmer i branchen. Det handler mere om det, end at thai-hoteller er så usædvanligt meget bedre end andre, siger en PR-kollega.
Nu lander Thailand også på flere lister over 2025’s hotteste rejsedestinationer. Landet er inkluderet i Best of the World 2025 skrevet af naturmagasinet National Geographic og Best Destinations to Travel in 2025 udgivet af rejsebogsforlaget Lonely Planet. Thailand er kåret til Årets Destination 2025 i rejsemagasinet Travel + Leisure. Ifølge en ny analyse af de seneste tre års søgevolumener, udført af bookingplatformen Titan Travel, er Thailand den ottende mest eftertragtede rejsedestination, når Instagram, TikTok og Google kombineres.
Det er ikke kun PR-eksperter, der har arbejdet hårdt. Det har TAT også gjort. Med den ambitiøse strategi “Amazing Thailand Grand Tourism Year 2025” ønsker de at genvinde 2019’s momentum. Målet er at byde velkommen til 40 millioner internationale besøgende i 2025 og sikre, at 220 millioner indenrigsrejser gennemføres.
Strategien bygger blandt andet på at bruge løftestangseffekten i unikke kulturoplevelser om temaet “Thai charms” og tiltrække mere ukendte steder i form af “skjulte perlebyer Hvis den ambitiøse plan lykkes, industri”. indtægterne skulle stige til 3,4 billioner baht, en stigning på hvad der svarer til 7,5-10 procent i forhold til i år.
Der skal etableres 29 indenlandske TAT-kontorer, nye samarbejder med rejsebureauer indledes. Der er også støtte fra industrigiganter som Expedia, Thai Airways og internationale hotelkæder som Marriott International og IHG. Private aktører skal bidrage med investeringer som bedre integrerede bookingsystemer, forbedret offentlig transport og den nyeste teknologi til at omskole og tiltrække rejsende til mere ukendte destinationer.
Vækst er forbundet med bæredygtig udvikling. De ønsker at undgå koncentreret masseturisme og koncentreret rigdom. Ifølge økonomiprofessor Kiatanantha Lounkaew skal turismen spredes over hele landet.
– Phuket, Phang-nga og Krabi kan ikke konkurrere om de samme turister. Vi har 77 provinser. Vi skal samarbejde. Ikke konkurrere [men] komplementere [og] udvide, siger Kiatanantha Lounkaew i en podcast med Foreign Correspondents’ Club of Thailand.
Om godt et år ved vi, hvor godt strategien er lykkedes. Hvis vi kan lære noget af at kigge i bakspejlet, synes det klart, at det er pandemien, der forhindrede Thailand i allerede at nå 40 millioner internationale besøgende. Den tidligere rekord på 39 millioner blev slået i 2019. Måske har den ufrivillige pause skabt et rum for eftertanke, ikke mindst i form af investeringer, der gør turismen – en sektor, der beskæftiger omkring 20 procent af Thailands arbejdsstyrke – mere bæredygtig og overlevelsesdygtig i det lange løb. løbe.
At dømme efter PR-spin, er chancerne for succes gode. En af verdens førende rejsedestinationer er allerede lykkedes med at positionere sig selv som et nyt diskussionspunkt for 2025.