Som svar på enhver, der måtte tvivle på Europas potentiale til at producere rejseteknologigiganter, påpegede Morgann den “fantastiske track record, vi allerede har” og fremhævede, at Booking.com oprindeligt er en hollandsk virksomhed – samt citerede mangeårige succeser som f.eks. Amadeus og HBX (tidligere Hotelbeds), såvel som nyere store spillere som TravelPerk, Civitatis, eDreams-ODIGEO, Blablacar, Travelsoft, Hostaway, Lighthouse, D-Edge og CDS.
For at forklare, hvad der har drevet dette succesfuldt og også gør Europa til det perfekte marked for at stifte flere giganter, understregede Morgann, at “Europa har en større og mere forskelligartet turismeøkonomi – og ikke mindst arv – end Amerika eller Asien, dette er en kæmpe fordel for at teste ideer , at finde de første kunder og meget vigtigt at finde talenter”, før han påpeger en anden fordel, Europa generelt har: en lavere omkostningsbase, især i Spanien, end USA eller dele af APAC.
Under en debat med titlen ‘Vil Europa blive den rejseteknologiske leder?’ blev Morgann interviewet på scenen af Misa Labrile fra Europa-Kommissionen sammen med Suzanna Chiu fra Amadeus Ventures og Bobby Demri fra Roch Ventures.
“Men der er ikke desto mindre nogle faktorer, der holder europæiske rejseteknologiske virksomheder tilbage, og vi skal være ærlige omkring dem og finde måder at overvinde dem på, ellers vil vi altid leve i skyggen af amerikanske og asiatiske konkurrenter,” påpegede Lesné. “For at opbygge verdensledere skal du rejse kapital, og du er nødt til at være aggressiv i M&A for at fremskynde væksten, familie virksomhedens tilgang vil ikke fungere, og alt for mange europæiske iværksættere er desværre nervøse for det. I den henseende har USA en massiv fordel, det ligger i deres DNA at være både mere ambitiøs og acceptere behovet for finansiering til at finansiere M&A – mens asiatiske virksomheder er endnu mere villige til at omfavne risiko.”
Derudover fremhævede Lesné – som er specialiseret i at rådgive rejseteknologivirksomheder rundt om i verden om både M&A-aktivitet samt kapitalindsamling – at for at blive en virkelig stor spiller skal virksomheder ekspandere ud over deres hjemmemarkeder og også gå ind i både USA og APAC. “Spanien og Frankrig giver dig selvfølgelig mulighed for at bygge store forretninger, men du skal være modig og mere uden for dine grænser. Det er der, du finder ud af, om du har magien eller ej«.
Som svar på spørgsmål vedrørende de nuværende udsigter for fundraising, som er universelt accepteret for at være sværere end nogensinde for rejseteknologivirksomheder, påpegede Lesné, at dette faktisk viser sig at være en mulighed for de modige. “Der er altid investorer, der er villige til at støtte dristige iværksættere, og den nuværende mangel på opstartsfinansiering betyder, at der er mange gode tilbud, da disse virksomheder løber tør for landingsbane og skal sælge. Saml penge og køb dem, der har aldrig været et bedre tidspunkt, og 2025 kan blive det største nogensinde for M&A i vores område. Som romerne sagde, held begunstiger de modige.”