Udfordringen er dog, at produktionen er alt for lav i forhold til efterspørgslen.
I forbindelse med World Sustainability Symposium (WSS) i Miami den 24.-25. september præsenterede IATA (International Air Transport Association) sine planer om at lancere en matchmaker-platform til at forbinde flyselskaber og leverandører af SAF. Platformen er planlagt til at blive lanceret i løbet af første kvartal af 2025.
– Vores vision er at skabe en gennemsigtig, effektiv og tilgængelig matchende platform, der vil accelerere brugen af SAF, da luftfartsindustrien arbejder hen imod netto nul CO2-udledning i 2050. Platformen vil reducere omkostninger og komplikationer, som flyselskaber står over for, når de leder efter SAF-leverandører . SAF-markedets modenhed og globalisering vil blive styrket gennem den gennemsigtighed, som SAF Matchmaker vil facilitere. Hvert skridt i den retning er af stor betydning, i betragtning af at SAF er luftfartens vigtigste værktøj til at reducere kulstofemissioner, sagde Marie Owens Thomsen, IATAs Senior Vice President for Sustainability og Chief Economist.
SAF Matchmaker skal løse tre kritiske udfordringer:
Forbindelse: SAF-producenter og -leverandører vil være i stand til at opslå tilgængelige eller planlagte SAF-mængder, og flyselskaber kan registrere deres interesse i at købe de viste eller ønskede mængder. Eventuelle aftaler vil finde sted uden for platformen.
Synlighed: Platformen vil indeholde omfattende information om tilgængelig SAF, såsom mængde, anvendte råmaterialer, produktionssted og teknologi, emissionsreduktioner, samt overholdelse af CORSIA (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation) eller EU’s direktiv om vedvarende energi ( EU RØD).
Effektivitet: Tilgængeligheden af en central platform vil forenkle indkøb af SAF ved at gøre det nemmere og hurtigere for alle parter at forbinde. Platformen vil også lette udviklingen af markedsindsigt baseret på de data, den genererer.
I første omgang vil platformen være rettet mod flyselskaber og SAF-leverandører, men IATA melder, at også myndigheder og købere uden for luftfarten på sigt vil kunne deltage.