I første halvdel af dette år rejste 11,4 millioner flypassagerer til eller fra Stockholms län. Top 20-listen over de mest populære destinationer i første halvår af 2024 sammenlignet med samme periode sidste år viser, at den destination, der tabte mest fra Arlanda, er Gøteborg med en tilbagegang på cirka 61.000 passagerer, hvilket måske kan forklares med øget tog. rejse. Gdansk, Bruxelles og Amsterdam er steget mest. Stigningen for Gdansk og Bruxelles skyldes formentlig, at Wizz Air flytter flyvningerne fra Skavsta til Arlanda og Brussels Airlines flytter fra Bromma til Arlanda.
Amsterdam står for den reelle stigning til og fra Arlanda, formentlig som følge af SAS’ nye ejerstruktur. KLM har nu fem-seks daglige afgange til Schiphol fra Arlanda foruden SAS’ to-tre afgange. Afgange med SAS til det tidligere knudepunkt Frankfurt går nu via København eller Amsterdam. Lufthansas flyvninger til Frankfurt forbliver naturligvis med fire til seks daglige afgange.
At Schiphol er blevet etableret som det nye knudepunkt var tydeligt, da en Travel News-reporter for nylig fløj ruten. Besætningen meddelte derefter, at alle 124 transitpassagerer ville foretage deres forbindelser. Udover KLMs flyvninger fra Arlanda betjener selskabet Landvetter med fire daglige flyvninger og Linköping med tre afgange.
Travel News spurgte SAS pressechef Pia Herrera om en kommentar:
– For SAS arbejder vi nu hårdt på at udvikle et ambitiøst og konkurrencedygtigt globalt knudepunkt i Kastrup i København, samtidig med at vi bevarer en stærk tilstedeværelse på Arlanda i Stockholm og Gardermoen i Oslo.
– Som en del af vores medlemskab i SkyTeam tilbyder SAS gode forbindelser til vores SkyTeam-partneres hubs, hvor Air France med sin hub på Charles de Gaulle i Paris og KLM på Schiphol i Amsterdam naturligvis spiller relevante roller.