Annons:

Air France-KLM i massiv optrapning – indkøber 1,5 millioner ton SAF

Air France-KLM har foretaget en betydelig udvidelse af sin aftale fra 2022 med det franske energiselskab TotalEnergies. Med den nye aftale skal TotalEnergies levere op til 1,5 millioner ton mere holdbart flybrændstof (SAF) til det fransk-hollandske flyselskab over en tiårig periode.

-Air France-KLM er førende inden for brugen af mere bæredygtigt flybrændstof og topper listen over flyselskaber, som flyver med mest SAF i tankene. At sikre store volumener er en forudsætning for, at vi kan nå vores målsætning om at flyve med 10 procent i SAF i 2030. Derfor er denne aftale så vigtig, siger Tom Verbugt General Manager i Air France-KLM i Nordeuropa.

Den nye aftale indebærer tæt ved en fordobling af den tidligere aftale fra 2022, hvor TotalEnergies påtog sig at levere 800.000 ton SAF til Air France-KLM. Produktionen skal foregå på TotalEnergies’ franske og europæiske bioraffinaderier og vil blive anvendt på Air France-KLM’s fly fra blandt andet Frankrig og Holland.

Air France-KLM har et mål om at reducere CO2-udslippet per passager med 30 procent i forhold til 2019 samt at anvende mindst 10 procent SAF på alle ruter. Derudover har selskabet indført en stram indkøbspolitik og køber kun anden-generations SAF, som ikke konkurrerer med den globale fødevareproduktion. Den SAF, der leveres til Air France-KLM, fremstilles således af affald og rester fra cirkulær økonomi.

-Det er glædeligt at se, at både udbuddet og efterspørgslen efter SAF vokser. Der er en stor interesse for SAF, hvilket vi også oplever fra vores kunders side. Produktionskapaciteten er i vækst på globalt plan, og i Norden foregår der kraftig aktivitet med henblik på at øge produktionen af bio SAF samt e-fuels. Set i den sammenhæng er denne investering et vigtig led i at mindske klimapåvirkningen fra fly, siger Maria Hagelberg, Sustainability Lead i Air France-KLM i Nordeuropa.

SAF er sammen med flådefornyelse den bedste eksisterende løsning til at reducere CO2-udledningen fra fly. SAF kan reducere CO2-udledningen med mindst 75 procent og op 90 procent gennem hele brændstoflivscyklussen sammenlignet med konventionelt flybrændstof.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.