Det er repræsentanter for det norske rederi Havila Kystruten – der driver fire af de elleve skibe, der sejler den legendariske Hurtigruten, der passerer gennem Norges verdensarvslistede fjorde – der brøler i pressen.
Den nye emissionslov begynder at blive anvendt på færger og turistskibe med en maksimal bruttotonnage på 10.000 allerede fra 1. januar 2026. Men større skibe som krydstogtskibe skal først opfylde emissionsreglerne i 2032.
I branchemagasinet Travel Trade Gazette skriver Matthew Valentine, Country Manager UK for Havila, at den seks års forsinkelse opstod på grund af modstand fra de berørte rederier. De hævder, at den nødvendige teknologi, som er nødvendig for, at de større skibe kan fortsætte med at sejle på verdensarven i overensstemmelse med den nye lov, ikke eksisterer.
Det, skriver Matthew Valentine, gør den bestemt – og at de større krydstogtskibe først skal tage højde for det i 2023 finder han som “hjerteskærende”. Han skriver, at han er enig med kollegaen, der kaldte det “en skandale”.
Matthew Valentine indrømmer, at overgangen ikke er billig. “Men jeg køber ikke, at det er så svært, som mange af vores konkurrenter hævder”. I stedet signalerer skiftet, at investeringer i grønne, mere bæredygtige løsninger kan fortsætte med at blive udskudt, efterhånden som kravene udskydes.
Bent Martini, administrerende direktør for Havila Voyages, har også udtalt sig.
– Det er en sejr for dem, der ikke turde satse på en grønnere fremtid.