Annons:

Rapport fra SAS kick off for Skyteam: Nu giver vi den “gas” ud af krisen

Travel News chefredaktør Viggo Cavling var naturligvis med til SAS' store kick off på hippe The Planet i København. Da flyselskabets nye alliancepartner Skyteam skulle præsenteres for medier, rejsebureauer, partnere og medarbejdere, sparede administrerende direktør Anko van der Werff ikke på noget.

Planen var, at SAS Joins Skyteam i København skulle blive ugens store begivenhed i rejsebranchen, men SAS udkonkurrerede sig allerede tirsdag morgen i Stockholm ved at annoncere overtagelsen af ​​BRA flights billetsalg. En kæmpeaftale på godt fem milliarder, som i bund og grund lukker Bromma lufthavn og konsoliderer det svenske luftfartsmarked.

Få timer senere hoppede Duracell-kaninen Anko van der Werff ind på scenen i den danske hovedstad sammen med Skyteam-chef Patrick Roux og hans nye bestyrelsesformand Kåre Schultz. Der var eufori på scenen. Der var 170 mænd i mørke jakkesæt og 30 kvinder blandt publikum. Plus en del SAS-ansatte i kabineuniform.

Herefter fulgte et to-timers program med et modeshow af SAS’ nye uniformer, paneldiskussioner om bæredygtighed og et dybt dyk i, hvad det er at være skandinavisk.

Med andre ord få forretningsnyheder.

At vejen til klimaneutrale flyrejser er lang bekræftes endnu en gang, da vi erfarede, at 300 fabrikker til at producere SAF (sustainable aviation fuel) er ved at blive planlagt i verden, men at det reelle behov er 3000 fabrikker.

Den eneste rigtige erhvervsnyhed, der påvirker Travel News læsere, er, at begreberne SAS plus og go forsvinder og erstattes af ægte business class og almindelig økonomiklasse. Priserne vil stige for dem, der vil sidde forrest i kabinen og arbejde uden selskab ved siden af. Mellemsædet vil ikke kunne bookes for dem, der betaler mest ombord. Dette er på linje med Skyteams øvrige flyselskaber i Europa.

Ifølge SAS salgschef Paul Verhagen har SAS Eurobonus 8 millioner medlemmer taget den nye alliance til sig. På blot to uger har medlemmerne bestilt over 50.000 rejser hos SAS og de femten partnerselskaber. Ifølge to fyre, der driver et site (The Points Guy), er det muligt at rejse verden rundt både vest og øst fra København med Skyteams flyselskab for at få bonuspoint. Præcis hvor meget de to blev betalt for at gøre dette og en sjov video på Youtube blev selvfølgelig ikke fortalt på scenen. Men det er klart, at SAS ikke sparer på markedsføringen, nu hvor virksomheden er ude af sin rekonstruktion. Annoncebudskabet er, at SAS er synonymt med Skandinavien.

 

Og når vores del af verden skal markedsføres til resten af ​​Skyteam-universet, er det ubrugelige klicheer. Administrerende direktør Anko van der Werff har været i Norge og vandret langs fjelde og fjorde. Han besøger ishotellet i Jukkasjärvi. Og køre snescooter. Anko er flyselskabets nye poster boy, snart i samme afdeling som SAS-Janne Carlzon.

En nordmand på scenen forklarede, at det bedste ved Skandinavien er stilheden. Heraf er født vores længsel efter at strikke trøjer og kasketter. Ifølge Anko er strikning almindeligt på SAS fagforeningsmøder, og når folk rejser med SAS. Han har ikke set noget lignende andre steder i verden. Anko benyttede også lejligheden til at give Norge et lille smugkig, da han sammenlignede de nordlige vædderes ydmyghed med franskmændenes…

En brite i elegant kasket, der flyttede til Skandinavien, forklarede på scenen, at det er balancen i vores del af verden, der gør vores territorium til et paradis. Han kom her, da han mødte kærligheden og blev. Bagefter forsøgte jeg at få et interview med SAS’ topledelse, men fik at vide, at Anko van der Werff var til møder med partnere. På forreste række så jeg Air c fFrance-KLM store Benjamin Smith, jeg havde regnet med at høre ham på scenen, men det skulle det ikke.

Konklusionen er, at SAS er på vej, og nu er opgaven at komme ud af krisen. Ifølge ny formand Kåre Schultz er der ingen planer om at flytte HQ til København, men at SAS-hubben i fremtiden skal hedde Kastrup og intet andet står stadig klart.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.