Ifølge prognosen er stigningen i flyvningen primært drevet af, at mange mennesker i verden forventes at have det økonomisk bedre og bevæge sig ind i middelklassen. Det betyder også, at prognosemagerne forventer, at de så vil begynde at flyve.
Stigningen forventes at være særlig stor i Indien, Kina, andre lande i Asien og Mellemøsten. I forhold til tidligere prognoser er det frem for alt Indien, verdens største land målt i indbyggertal, der skiller sig ud.
Indien forventes at gå fra de nuværende 0,1 flyrejser per person om året til 0,4 flyrejser per person om året i 2043. Til sammenligning går Europa fra 1,7 til 2,9 flyvninger per person om året.
For flyproducenterne betyder den øgede flyvning, at de kan sælge markant flere fly til flyselskaberne. I de næste 20 år drejer det sig om 42.000 nye fly. Mange ældre fly udfases samtidig, og den globale flyflåde forventes ved udgangen af perioden at bestå af cirka 48.000 store civile fly.
De nye fly er mere effektive og producerer ifølge Airbus også 25 procent lavere emissioner. Selvom det ikke er nok at nå luftfartsindustriens mål om nul-udledning i 2050.