I en ny medlemsundersøgelse, lavet af HORESTA, svarer 43% af de adspurgte hoteller i København, at deres næststørste øjeblikkelige udfordring er nye konkurrenter/øget udbud i markedet. Den udfordring, som fylder mest for hotellerne i og uden for København er øgede omkostninger.
At hotellerne i København mærker en øget konkurrence hænger sammen med, at hotelmarkedet kun vokset og vokset de seneste år.
Her er antallet af hotelværelser i Danmark fordoblet siden årtusindskiftet, hvor det altså særligt er i København, der er sket en vækst. I København er der mellem 2019 og 2023 sket en stigning i antallet af hotelværelser på 23 procent.
”Det er ikke så overraskende, at de mange nyt hotelværelser i København har skabt en intensiveret konkurrence. Det er positivt, at der har været så stor investeringslyst i hovedstaden, men der er fortsat et stykke vej, før belægningsprocenten er tilbage på 2019-niveau, og det skaber naturligt en skærpet kamp om gæsterne”, siger Jeppe Møller-Herskind.
Han forventer dog, at de nye investeringer ligesom i midten af 00’erne og starten af 10’erne vil føre flere turister med sig, og at branchen derfor vil kunne ramme samme belægning som i 2019 i løbet af få år.
Mens nye konkurrenter og et øget udbud i markedet fylder en del for de københavnske hoteller, er udfordringen mindre for hotellerne uden for København. Her svarer kun 12% af de adspurgte hoteller uden for København, at det er en udfordring.
Uden for hovedstaden svarer 30% af hotellerne, at de i højere grad er udfordret af ændringer i gæsternes adfærd og forbrug. Derudover fylder finansiering og likviditet samt salg af virksomhed og generationsskifte også en del.