“Intet kan erstatte den viden opnået ved at udøve professionen”
Tillykke Jan Kirstein, du er færdig med at skrive din første bog om hotelbranchen. Hvordan føles det?
– Tak, en lettelse med et drys af savnet. Det har været et projekt, der ikke altid er gået gnidningsfrit. Udfordrende at formidle erfaringer, refleksioner og anbefalinger omkring et 40-årigt arbejdsliv på en overskuelig og forhåbentlig letlæselig måde. Som “førstegangsforfatter” er det naturligvis en tilfredsstillelse at se manuskriptet i bogformat. Der er også en følelse af nysgerrighed over, hvordan bogen vil blive modtaget af læserne både i og uden for branchen.
Jan Kirstein, mange mennesker ved, hvem du er, men ikke alle 50.000 Travel News læsere. Hvem er du?
– En glad svensk pensionist, der har levet et interessant liv som hoteldirektør med opgaver i Europa, Nordafrika, Mellemøsten, Asien og Australien. Jeg har arbejdet med administrationsselskaber (Sheraton / Starwood), direkte med ejere (Regal, Ligula, Minor) og som ejerrepræsentant/kapitalforvalter (Gaw Capital Partners Hospitality). Lykkeligt gift i 30 år med to voksne børn. Har boet de seneste fire år i Amsterdam med nogle opgaver som konsulent. Sommeren holdes i Båstad med golf Sveriges korteste bagsving.
Bogen hedder: “What they don’t teach you at hotel schools”, hvorfor skal man læse den?
– Som titlen indikerer, er der begrænsninger i, hvad der kan deles i klasseværelset, uanset hvor professionelle lærerne og professorerne måtte være. Jeg sætter ikke spørgsmålstegn ved nytten af hotelskoler, tværtimod, men faktum er, at intet kan erstatte den viden, man opnår ved at udøve faget. For mig er erfaring den bedste skole og bogen beskriver mine oplevelser, ofte i et fremmed miljø, og hvad man kan lære af dette, især af mine fejl. Bogen er derfor et supplement til studierne på hotelskoler verden over. Jeg er overbevist om, at der er kommentarer og konklusioner i bogen, som selv en erfaren hotelejer kan få glæde af. Hvert kapitel i bogen afsluttes med et resumé; “Det jeg har lært” som forhåbentlig har værdi uanset læserens branchetilhørsforhold, for eksempel tanker og konklusioner om ledelse, HR og kulturelle udfordringer.
Hvem er bogens målgruppe?
– “Hele verden”.
“Den skarpe virkelighed, er at en god leder er en, der leverer gode resultater”
Hvordan bliver man en god leder?
– Der er skrevet hundredvis af bøger om dette emne, men kort fortalt er den skarpe virkelighed, er at en god leder er en, der leverer gode resultater. Derfor skal lederen sørge for at omgive sig med kollegaer i topklasse og behandle dem med respekt, være åben og transparent i sin kommunikation, tage sig tid til at lytte () til sine omgivelser (kolleger, kunder, leverandører osv.). Lederen skal kende markedet, sit produkt og sine konkurrenters produkter i detaljer for at kunne sætte klare mål. Min overbevisning er, at en hotelejer også skal være lidt af en ekshibitionist, der skal ses og kommunikere med gæster og personale uanset rang og titel. Jeg har spurgt hotelejere rundt om i verden, hvad der skal til for at være en god hotelchef. Svarene fra tidligere, nuværende og fremtidige (studerende) hotelledere på dette spørgsmål er meget interessante, værd at læse og lærerige. Bogen bør læses for at få et detaljeret svar, i hvert fald med hensyn til hvordan man bliver en god leder i hotelbranchen.
Hvad adskiller en manager fra Sverige fra en fra Hong Kong?
– En leder i Sverige er højst sandsynligt betydeligt mere demokratisk i sin beslutningstagning, lytter til feedback fra sine medarbejdere i højere grad end lederen i Hong Kong. Chefen i Hong Kong bliver stort set aldrig italesat. The Big Boss er konge eller dronning og ved og ved alt… En interessant udfordring for en svensk leder i HK er at skabe et miljø, hvor medarbejderne tager deres eget initiativ og frit tør stå op for deres egen mening. Lederen i Hong Kong har den fordel, at lønniveauet er lavere end i Sverige og kan derfor glæde sig over at tilbyde bedre service til sine gæster, hvilket ofte hænger direkte sammen med antallet af ansatte.
Største fordom om hotelledere, der IKKE er sandt?
– Hoteldirektører lever et enkelt arbejdsliv i stor luksus og glamour.
Største fordom om hoteldirektører, der er sandt?
– Hoteldirektører spiser og drikker godt.