“Den fælles præferencevaluta vil være en ‘game changer’ i branchen”
Tilbuddet til både medlemmer og samarbejdspartnere er bedre end hvad parterne først havde forudset. Det fælles selskabs format er ændret, så størstedelen af værdien af loyalitetsprogrammerne forbliver i henholdsvis Norwegian og Strawberry. Endvidere vil Norwegian ikke modtage det tidligere udmeldte regnskabsmæssige indledende resultat. Med det nye format ejer Norwegian og Strawberry hver 50 procent af det fælles selskab. Den endelige eksekvering af handlen blev gennemført i dag, og markedslanceringen er planlagt til anden halvdel af 2024. Som følge af den ændrede struktur skal aftalen med finanspartneren Avida ændres for at tilpasse sig den nye struktur.
– Jeg er meget glad for aftalen med Strawberry, som er et samarbejde, der vil give flere fordele til vores 10 millioner medlemmer i Norwegian Reward og Strawberry. Samarbejdet vil transformere loyalitetsprogrammarkedet, når vi lancerer verdens første fælles fordelsvaluta. Medlemmer vil være i stand til at tjene og bruge den fælles fordelsvaluta på tværs af alle deltagende loyalitetsprogrammer. Det er glædeligt at kunne dele nyheden med vores medlemmer, og jeg ser virkelig frem til at byde nye partnervirksomheder velkommen, siger norsk administrerende direktør Geir Karlsen i en pressemeddelelse.
– Aftalen er en milepæl for både Norwegian og Strawberry. Vi er to nordiske virksomheder, der begge har udfordret de brancher og markeder, vi opererer i. Norwegian deler vores ønske om at udvikle innovative og bedre løsninger til kunderne, og partnerskabet vil skabe store synergier og merværdi for vores medlemmer og partnere. Den fælles præferencevaluta vil være en “game changer” i branchen og vil tiltrække de bedste partnere i alle brancher. Medlemmer vil have adgang til ubegrænsede muligheder for rejser, spas, restauranter, hoteller og mere, og dette er kun begyndelsen, siger Strawberry-stifter og ejer Petter A. Stordalen i en pressemeddelelse.
Præcis hvad det konkret betyder for virksomhedernes kunder fremgår ikke af pressemeddelelsen. Petter Stordalen har tidligere fortalt til Travel News, at bonuspointene bliver en valuta, der kan handles med som “almindelige penge” hos Strawberry og Norwegian. Ydermere har Stordalen sagt, at valutaen bliver vigtigere end euroen for Europa. Indtil videre adskiller de to selskabers loyalitetsprogrammer sig fra eksempelvis SAS’ Eurobonus-system, hvis hovedformål er at binde store kunder tættere på fly og fylde uudnyttet kapacitet. Er der fyldt i SAS første klasse med betalende kunder, kan du ikke købe ind med point. Hvordan det bliver på Norwegians fly og Strawberrys hotel, er endnu uvist.