Lørdagens bombetrussel mod Billund Lufthavn betød, at lufthavnen blev lukket ned i ti timer. Nu står lufthavnen over for et stort arbejde med at finde ud af, hvad nedlukningen har kostet. Det skriver MOBILITYWATCH.
Det fortæller Dan Prangsgaard, der er kommunikationschef i lufthavnen.
”Det kommer til at tage noget tid, inden man kan sætte et beløb på, hvad sådan en dag koster, fordi der er en masse aktører, der har været involveret,” siger han til Ritzau.
I selve Billund Lufthavn er man ved at opgøre omkostninger i forhold til tabt salg i lufthavnens butikker og restauranter, parkering og på medarbejdersiden.
”Vi skal finde ud af, hvor mange medarbejdere der var på arbejde, og hvor mange ekstra timer de blev der,” siger Dan Prangsgaard.
”Vi skal også finde ud af, om der var nogle medarbejdere, der havde en vagt, men som ikke kunne møde ind.”
Lufthavnen venter derudover også på, at der kommer data og tal fra en række aktører, blandt andet flyselskaber og handlingselskaber.
Et handlingselskab håndterer og fragter de rejsendes bagage til og fra flyene.
Billund Lufthavn estimerer, at mellem 8000 og 11.000 mennesker var enten direkte eller indirekte berørt af nedlukningen.