“Efter vidneforklaringen sagde flere senatorer, at de var chokerede over det, de havde hørt, og udtrykte deres afsky over virksomhedens opførsel”
At Boeing havde problemer med sine kvalitetsprocedurer har været kendt siden de to styrt med 737 Max, der tog 346 liv for fem år siden. Men hændelsen i januar, hvor en Alaska Airlines 737 Max mistede en dør over Portland, har sat gang i en række undersøgelser af selskabets sikkerhedspraksis.
Onsdag vidnede Sam Salehpour, en kvalitetsingeniør med 17 år i virksomheden, for Senatets Homeland Security Committee. Han hævdede blandt andet, at Boeing brugte overdreven kraft til at presse kompositdele på plads i Dreamlinerens skrog, hvilket kunne reducere styrken og føre til revner. Han beskrev, hvordan medarbejderne hoppede på kulfiberdele for at få dem på plads i produktionen af Boeing 777.
“De leverer defekte fly,” opsummerede han og fortalte, at han siden 2020 har forsøgt at påpege kvalitetsmangler. Han blev derefter mødt af en manager med spørgsmålet: “Er du med eller ude af holdet?”
“Jeg tolkede det som en opfordring til at holde kæft,” sagde Salehpour.
Efter vidneudsagnet sagde flere senatorer, at de var chokerede over, hvad de havde hørt, og udtrykte deres afsky over virksomhedens opførsel.
Boeings eksperter afviser, at der er problemer med flyskrogene og påpeger, at nogle af flyene har fløjet i tolv år uden det mindste tegn på materiale træthed eller revner i kompositpanelerne. De fremhævede, at kulfiber er næsten modstandsdygtig over for træthed i modsætning til konventionelle aluminiumsskrog.
I mellemtiden holdt en anden senatskomité et møde med et panel af eksperter om Boeings sikkerhedspraksis. MIT-professor Javier de Luis vidnede om at Boeing-ledelsen taler om sikkerhed, mens arbejdere presses til at levere efter en stram tidsplan, og at kvalitetsprocedurer derefter bliver tilsidesat.
Texas-senator Ted Cruz understregede, at flyvning er den sikreste rejseform:
– Men de seneste hændelser har bekymret folk. Og det ser ud til, at det kun bliver værre.
Den amerikanske luftfartsinspektion FAA, Federal Aviation Administration, blev også kritiseret af eksperterne for at have typegodkendt 737 Max for let, for ti år siden, uden helt at have forstået de mangler i kontrolsystemet, der førte til de to dødsulykker.
Boeing efterforskes nu sideløbende af FAA, Justitsministeriet og den amerikanske ulykkeskommission, National Transportation Safety Board.
I 2021 frafaldt justitsministeriet en potentiel anklage mod Boeing for at have vildledt myndighederne om, at selskabet skulle betale 18 mia. DKK. Nu truer ministeriet med at genoptage forundersøgelsen.
Siden dørstopperen sprang i luften over Oregon, har Boeing mistet en tredjedel af sin markedsværdi, og CEO Dave Calhoun meddelte for et par uger siden, at han vil træde tilbage ved årets udgang.