I luftfartsindustrien er der forskellige former for beskæftigelse. Personen ved flyet på standpladsen kan være ansat hos en entreprenør, personale udlejet, “wetleaset” eller fastansat. Løn og ansættelsesvilkår varierer og ansættelsesformen kan have stor betydning, hvis en virksomhed går konkurs eller gennemgår omstrukturering.
BRA er ingen undtagelse. Moderselskabet Braathens Regional Airlines har en række datterselskaber, herunder:
Braathens International flyver Airbus A320 for charteroperatører og nogle indenrigsruter, men flyvningerne drives af:
Braathens Support AB i henhold til en kontrakt med piloter fra:
Braathens Crew AB, som udlejer piloter.
Sådan fungerer det ifølge BRA, som ikke har nogen overenskomst.
Men fem piloter i International har henvendt sig til deres fagforening Swedish Pilots Association, da de betragter sig selv som ansatte i den virksomhed, de arbejder for. Med hjælp fra LO-TCO Rätskydd sagsøger de nu BRA i Arbejdsretten.
Advokaten Annett Olofsson har opfordret til forhandlinger med International, som nægtede med henvisning til, at de ikke har nogen ansatte. Hun kræver at BRA betaler 50.000 SEK i erstatning for overtrædelse af medbestemmelsesloven og vil have Arbejdsretten til at fastslå, at piloterne er ansatte i International.
Hun oplyser blandt andet følgende:
International er indehaver af driftstilladelsen fra det svenske transportstyrelse, planlægger flyvningerne, planlægger piloternes arbejde og er ansvarlig for arbejdsledelsen.
Annett Olofsson skriver i retssagen: “Arrangementet er oprettet med det formål at omgå lovgivningen for at beskytte medarbejderne” og mener, at der mangler økonomisk rimelige grunde til at have en virksomhed, der kun fungerer som arbejdsgiver på papiret.