De var de første i luften havet og er med få undtagelser fantastisk gode til at flyve, men respekterer ikke færdselsreglerne. Fugle har været en bekymring for luftfarten i mange år, bare spørg “Sully”, hvorfor han blev tvunget til at foretage en nødlanding i Hudson River.
I luftfartens barndom var fly så langsomme, at de risikerede at blive ramt bagfra. Men jo hurtigere og større de bliver, jo større er risikoen for alvorlige konsekvenser af et frontalt sammenstød med vores bevingede venner. En halvkilos fugl i luftindtaget er nok til at knække styreskinner eller turbinevinger og kan skrotte en hel motor. For slet ikke at tale om en veltrænet grågås.
Der har været mange kreative forsøg på at holde fugle væk fra lufthavnen: fugleskræmsler, højttalere med rovfuglelyde, knaldskud eller udstoppede rovfugle. I flyvevåbnet gik vi et stykke tid rundt på sporene og skød dem med et haglgevær.
I dag opdages større fugle eller flokke på radar og nogle lufthavne har spejdere med kikkert. De får ofte hjælp fra ornitologer, der kender fjerkræets vaner.
Den italienske tech-virksomhed The Edge Company har udviklet et kamerabaseret system (BCMS, fuglekoncentrationsovervågningssystem), som med AI-støtte hurtigt kan identificere fugle inden for en radius på to kilometer fra landingsbanen. Den beregner fuglenes kurs, hastighed og mulige hensigt og advarer flyvekontrol og piloter.
Systemet kan også opsnappe andre flyvende objekter såsom droner, der ikke hører hjemme i kontrolzonen og forventes at få betydning i takt med, at antallet af droner og eVTOL’er, med eller uden mennesker om bord, stiger.
Systemet blev præsenteret på luftshowet i Le Bourget sidste år og testes nu i Roms Fiumicino lufthavn.