“Vores model betyder, at der ikke er nogen økonomisk risiko fra nogen involveret”
Grundlæggeren har en fortid som kommerciel pilot og iværksætter. Han arbejder sammen med Jari-Jussi Viinikkala, som har en baggrund inden for bank og finans. Sammen har de startet flyveplatformen Lygg. Forretningsidéen er at hjælpe store virksomheder med at rejse mellem destinationer, der i dag ikke har almindelige flyruter. Kunder forpligter sig til at købe X antal enkeltrejser mellem destinationer om måneden og kan så bestille en billet en måned i forvejen eller dagen før afgang. Lygg indkøber så pladserne hos mindre flyoperatører, der har overkapacitet. Operatørerne har mindre fly med mellem 8 og 33 sæder. For eksempel Lynx Air, Jonair og Hummingbird.
– Det går meget godt. Vores udvikling er eksponentiel. Det første år før vi for alvor startede, havde vi en omsætning på 200.000 euro. I år har vi en omsætning på 2 millioner euro, siger Roope Kekäläinen. Blandt de største kunder er et svensk mineselskab. På den finske side er der flere af de store finske virksomheder som kunder. Roope Kekäläinen siger, at Lygg har omkring ti store erhvervskunder. – En fordel hos os er, at vi flyver fra små lufthavne, så rejsende skal kun være der et kvarter før afgang, siger Roope Kekäläinen.
Kabinefaktoren på strækningen mellem Helsinki og Linköping er 100 procent, mellem Tampere og Stockholm er den kun nået op på 50 procent.
– Vores model betyder, at der ikke er nogen økonomisk risiko fra nogen involveret, hverken virksomhederne, operatørerne eller os. Vi har kontrakter, hvor kunderne lover at flyve, så skaffer vi trafikken. At flyve én vej med Lygg koster 300 til 450 euro. – Det vil stadig være billigere at flyve med os, end hvis de havde fløjet med “almindelige” flyselskaber. Vores kunder sparer både tid og penge med Lygg.
Som om det ikke var nok, har Lygg netop underskrevet en aftale med den amerikanske hybridflyproducent Electra.aero, Inc. Aftalen er på over en milliard euro og betyder, at Lygg kan tilbyde sine flyoperatører fortrinsret, når det kommer til indkøb af 150 hybrider fly (Electra er en konkurrent til Heart Aerospace i Gøteborg.) De har mulighed for yderligere 150 fly.
I 2028 er det meningen, at Electra-fly drevet af både el og flybrændstof med plads til 8 til 14 passagerer skal være i drift. Du kan derfor se Lygg som en Uber inden for erhvervsflyvning. Så det er operatørerne under Lygg, der vil købe planerne og så vil Lygg fylde dem med forretningsrejsende. De nye hybridmaskiner behøver ikke en lang bane, men Lygg drømmer om at lette og lande fra de store virksomheders parkeringspladser.
– I fremtiden er tanken, at virksomheder køber 60 procent af vores kapacitet, og private rejser vil udgøre 40 procent, siger Roope Kekäläinen.
300 små fly betyder 10 millioner passagerer om året, altså halvdelen af kapaciteten på Arlanda.
Men allerede næste år planlægger Lygg at blive verdens mest bæredygtige flyselskab, og at 90 procent af udledningen skal reduceres.
– Fra næste efterår vil vi kun flyve med SAF (sustainable aviation fuel). Vi kan gøre det, fordi vi har så små fly, og vores forretningsmodel betyder, at vi har råd til det, siger Roope Kekäläinen.
Flybrændstof udgør normalt en tredjedel af et flyselskabs udgifter, SAF koster i dag mellem tre og fire gange mere end traditionelt flybrændstof.