I 60 år har luftfartsbranchens organisation IATA ført statistik over flyulykker, men aldrig har ulykkesraten været lavere end i 2023, på trods af at medlemsselskaberne gennemførte 37,7 millioner kommercielle flyvninger.
IATA skelner mellem jetflyvninger og turboprop flyvninger, som sidste år havde en dødsulykke: Den 15. januar 2023 styrtede en ATR 72 ned i Nepal, og 72 mennesker døde. Det er det laveste antal dødsulykker i flystyrt nogensinde og en halvering fra 2022, hvor 158 mennesker døde i fem styrt, hvoraf fire involverede mindre turboprop.
IATA registrerer også “alle ulykkesraten”, som inkluderer alvorlige hændelser uden dødelig udgang. Det kan være en motorbrand, et landingsstel, der foldes, fly, der skrider ud af iskolde landingsbaner, eller en blind dør, der springer ud under flyvningen.
Sidste år var der 30 ulykker, heraf 29 uden dødelig udgang. Det er også et rekordlavt tal og betyder én ulykke pr. 1.260.000 flyvninger. Gennemsnittet over de seneste fem år er én ulykke pr. 880.000 flyvninger.
Verdensgennemsnittet er således 0,8 ulykker pr. million flyvninger. Det mindst sikre er at flyve i Afrika, som sidste år havde 6,38 ulykker per million flyvninger. Men det skal påpeges, at der ikke er sket totalt sammenbrud eller dødsulykker i Afrika siden 2020.