Annons:

Årets Grand Travel Award vindere er fundet

Torsdag aften blev Grand Travel Award arrangeret for 32. gang. Rejsebranchens egen Oscar-galla fandt som sædvanlig sted på Grand Hôtel i Stockholm foran 420 personer som er aktive i den svenske rejsebranche. Grand Travel Award er arrangeret af Travel News, som er Nordens største erhvervsmagasin til rejsebranchen siden 1985.

Fra begyndelsen var resultatet baseret på en undersøgelse, hvor rejsebureaumedarbejdere rangerede de bedste leverandører. Men for 3 år siden har vi udvidet grundlaget til også at konsultere det svenske folk og forretningsrejsende. Det sker i en stor undersøgelse foretaget af analysevirksomheden Nordic Bench.

– I årets undersøgelse kvalificerede et repræsentativt udsnit på næsten 4.000 svenskere sig til undersøgelsen. Den centrale kvalifikation er, at du har foretaget mindst én rejse med mindst én overnatning det seneste år. Udover dette har cirka 400 rejsebureaumedarbejdere også fået mulighed for at deltage i en specifikt tilrettelagt NPS-undersøgelse med det formål at måle deres mere professionelle opfattelser af rejseselskaberne.

Blandt de mange kategorier er der følgende vindere:

Bedste inderigsflyselskab: Norwegian

Kommentar: Norwegian vinder med ret stor margin i forhold til nærmeste konkurrent. En stor del af dette er, at rejsebureaumedarbejdere giver dem en forbløffende høj NPS, samtidig med at både forretnings- og privatrejsende også er tilfredse. Branchen fremhæver værdi for pengene og pålidelighed, rejsende, at de får værdi for pengene.

Bedste hotelkæde i Sverige: Radisson

Kommentar: Selv i denne kategori er konkurrencen hård og meget små avancer mellem første- og andenpladsen. Radisson Blu vinder med en høj og jævn NPS blandt både forretnings- og privatrejsende samt hos rejsebureauets ledelse. Begge rejsendes kategorier fremhæver deres fantastiske morgenmad og de faciliteter, som Radisson Blu tilbyder for en særlig oplevelse.

Bedste internationale hotelkæde: Hilton Hotels

Kommentar: Hilton Hotels har en betydelig fordel i forhold til sine nærmeste konkurrenter, når det kommer til Net Promoter Score (NPS). Denne forskel er særlig tydelig takket være den høje NPS-rating fra rejsebureauteamet samt positive vurderinger fra både forretningsrejsende og private rejsende. Det indikerer, at kunderne efterspørger den type hoteloplevelser, som Hilton tilbyder og dermed giver høj karakter for faciliteter og hotelværelser på Hilton hoteller.

Bedste europæiske flyselskab: Sunclass

Kommentar: Sunclass Airlines har en særlig plads i kundernes hjerter, hvilket afspejles i den høje NPS-rating, de modtager. Kunderne giver høje karakterer til flyselskabets Service og imødekommenhed samt Underholdningen ombord på flyet.

Bedste internationale flyselskab: Qatar Airways

Kommentar: Qatar Airways vinder med stor margin, når den vægtede NPS-rating beregnes. Selvom rejsebureauteamet giver dem høje karakterer, skyldes det primært, at flyselskabet modtager den højeste NPS-værdi af alle selskaber fra både forretningsrejsende og private rejsende. Kunderne fremhæver Value for money, Comfort og mad og drikke ombord som nogle forklaringer på dette.

 

Der er mange nye vindere i forhold til sidste år, hvorfor det?

– De seneste to år har været såkaldte “pandemiår”, hvor rejser blandt både forretningsrejsende og private har været begrænset i et vist omfang. Siden er rejserne kommet sig kraftigt, flere har rejst i både private og erhvervsmæssige formål, og som følge heraf er flere rejseselskaber og brands også blevet brugt af svenskerne i årets undersøgelse sammenlignet med tidligere. Det betyder, at flere rejseselskaber/brands er med i konkurrencen om Grand Travel Award. Øget rejser med flere kunder stiller også større krav til rejseselskaberne, og her er det ikke alle lykkedes med at leve op til kundernes forventninger, hvilket åbner døren for nye vindere.

 

 

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.