Fra begyndelsen var resultatet baseret på en undersøgelse, hvor rejsebureaumedarbejdere rangerede de bedste leverandører. Men for 3 år siden har vi udvidet grundlaget til også at konsultere det svenske folk og forretningsrejsende. Det sker i en stor undersøgelse foretaget af analysevirksomheden Nordic Bench.
– I årets undersøgelse kvalificerede et repræsentativt udsnit på næsten 4.000 svenskere sig til undersøgelsen. Den centrale kvalifikation er, at du har foretaget mindst én rejse med mindst én overnatning det seneste år. Udover dette har cirka 400 rejsebureaumedarbejdere også fået mulighed for at deltage i en specifikt tilrettelagt NPS-undersøgelse med det formål at måle deres mere professionelle opfattelser af rejseselskaberne.
Blandt de mange kategorier er der følgende vindere:
Bedste inderigsflyselskab: Norwegian
Kommentar: Norwegian vinder med ret stor margin i forhold til nærmeste konkurrent. En stor del af dette er, at rejsebureaumedarbejdere giver dem en forbløffende høj NPS, samtidig med at både forretnings- og privatrejsende også er tilfredse. Branchen fremhæver værdi for pengene og pålidelighed, rejsende, at de får værdi for pengene.
Bedste hotelkæde i Sverige: Radisson
Kommentar: Selv i denne kategori er konkurrencen hård og meget små avancer mellem første- og andenpladsen. Radisson Blu vinder med en høj og jævn NPS blandt både forretnings- og privatrejsende samt hos rejsebureauets ledelse. Begge rejsendes kategorier fremhæver deres fantastiske morgenmad og de faciliteter, som Radisson Blu tilbyder for en særlig oplevelse.
Bedste internationale hotelkæde: Hilton Hotels
Kommentar: Hilton Hotels har en betydelig fordel i forhold til sine nærmeste konkurrenter, når det kommer til Net Promoter Score (NPS). Denne forskel er særlig tydelig takket være den høje NPS-rating fra rejsebureauteamet samt positive vurderinger fra både forretningsrejsende og private rejsende. Det indikerer, at kunderne efterspørger den type hoteloplevelser, som Hilton tilbyder og dermed giver høj karakter for faciliteter og hotelværelser på Hilton hoteller.
Bedste europæiske flyselskab: Sunclass
Kommentar: Sunclass Airlines har en særlig plads i kundernes hjerter, hvilket afspejles i den høje NPS-rating, de modtager. Kunderne giver høje karakterer til flyselskabets Service og imødekommenhed samt Underholdningen ombord på flyet.
Bedste internationale flyselskab: Qatar Airways
Kommentar: Qatar Airways vinder med stor margin, når den vægtede NPS-rating beregnes. Selvom rejsebureauteamet giver dem høje karakterer, skyldes det primært, at flyselskabet modtager den højeste NPS-værdi af alle selskaber fra både forretningsrejsende og private rejsende. Kunderne fremhæver Value for money, Comfort og mad og drikke ombord som nogle forklaringer på dette.
Der er mange nye vindere i forhold til sidste år, hvorfor det?
– De seneste to år har været såkaldte “pandemiår”, hvor rejser blandt både forretningsrejsende og private har været begrænset i et vist omfang. Siden er rejserne kommet sig kraftigt, flere har rejst i både private og erhvervsmæssige formål, og som følge heraf er flere rejseselskaber og brands også blevet brugt af svenskerne i årets undersøgelse sammenlignet med tidligere. Det betyder, at flere rejseselskaber/brands er med i konkurrencen om Grand Travel Award. Øget rejser med flere kunder stiller også større krav til rejseselskaberne, og her er det ikke alle lykkedes med at leve op til kundernes forventninger, hvilket åbner døren for nye vindere.