Du skal bare bruge en app. Amadeus har verdens største reservationssystem, og Microsoft har banebrydende teknologi og cloud-tjenester. Tilføj et par knivspids Chat GPT fra Open AI, og det skulle være nemmere at booke flyrejsen.
Amadeus Nevio er navnet på systemet, der nu testes i et pilotprojekt. Jo flere data der indsamles om din rejse, jo flere ekstra services kan der klikkes på: loungeophold, ekstra benplads, specialkost, hvad du normalt handler i tax-freet, hvis du ønsker hotel, udlejningsbil eller transfer.
– Det er på høje tid at flette systemerne sammen, siger Amadeus airline ansvarlige Cyril Tetaz til hjemmesiden Skift.
– Ligesom da du fyldte indkøbskurven på Amazon, sendes dine anmodninger i Nevio i realtid til alle, der skal levere tjenesterne.
Appen skal også give dig personlige tilbud og være i stand til at komme med forslag til ombookinger, når det er nødvendigt. Tjenesten opdateres løbende under rejsen og giver fx forslag til hoteller eller transportformer ved forsinkelser eller ændringer.
Nevio bliver nu testet af Finnair og i sidste uge kom Saudia på som pilotselskab.
IATA forventer, at vi vil have den næste generation af detailhandel i rejsebranchen på plads omkring 2030. Men, bemærket IATA, kræver dette, at alle hopper på toget eller rettere flyet: flyselskaber, selvfølgelig, men også rejsebureauer, hoteller, lufthavne og logistikvirksomheder.
Amadeus blev startet i 1980’erne af SAS, Lufthansa, Air France og Iberia. Ingen af dem har endnu vovet at teste Nevio.