“Vi er årtier væk fra emissionsfri transatlantisk flyvning”
Brændstoffet, som Virgin Atlantic-ruten blev fløjet på – såkaldt SAF (Sustainable Air Fuel) – var hovedsageligt lavet af rester fra madlavningsfedt, animalsk fedt og petroleum fra plantestængler. Den PR-kyndige Virgin var hurtig til at annoncere, at det var første gang, et passagerfly havde krydset Atlanten bæredygtigt.
Bagefter kaldte den britiske handelsorganisation Airlines UK det “en vigtig milepæl”, der viste “et glimt af fremtiden”.
“Det viste, at denne teknologi virker, at den er sikker, men den viste også, at der er enorme udfordringer,” sagde Airlines UKs politik- og PR-direktør Rob Griggs ved Travel Weekly Sustainability Summit, der for nylig blev afholdt i London.
Ifølge Griggs skal SAF gøre det tunge løft for at reducere emissionerne fra luftfarten.
– Især i de kommende årtier før brint og andre teknologier kommer ind i billedet. For at det kan ske, har vi brug for mængder af SAF til en pris, som flyselskaberne har råd til.
Aviation Environment Federation (AEF) – Storbritanniens førende non-profit organisation, der arbejder med luftfartens miljøpåvirkning – siger, at det ikke har noget imod flyvningen som en videnskabelig test for at analysere, hvordan SAF fungerer.
AEFs policy manager Cait Hewitt mener dog, at det er forkert at kalde det et “glimt af fremtiden”.
– Jeg ville ønske, det gjorde. Jeg ville ønske, at det var muligt at have en form for grønt brændstof, som vi bare kunne tanke flyvemaskiner med og blive ved med at flyve uden at bekymre os om klimaændringer. Det, vi protesterer imod, er præsentationen af denne flyvning som et vendepunkt, der viser, at vi er tæt på “skyldfrit flyvende”. For vi er årtier væk fra emissionsfri flyvninger over Atlanten, siger Cait Hewitt.
Hun peger på, at flyets brændstof er lavet af affald, der allerede bruges i andre applikationer – og at de mængder, som Airlines UK efterspørger, er meget svære at nå.
– Per definition kan et affaldsbaseret brændstof ikke skaleres op på en bæredygtig måde. Vi har 99,9 procent petroleum brugt i luftfartsindustrien globalt. Mindre end 0,1 procent er en form for alternativt brændstof. Det vil være meget svært at skalere det op.