Annons:

Amadeus undersøgelse; Rejsetrends for 2024

Amadeus afslører årlige tendenser for, hvad rejsende kan forvente i det kommende år Influencers bliver agenter, priser på business class deler sig, kunstig intelligens udvikler sig, og musikalsk turisme driver efterspørgslen, og eVTOL forbereder sig på at tage fart

Rejsebranchen er i konstant udvikling. Amadeus har ved hjælp af egne data, brancheførende indsigt og ekspertanalyser fra alle dele af organisationen noteret sig, hvad der kan ske næste år i sin årlige rejsetrendanalyse. I år er der identificeret fem udviklinger, der har til formål at skabe mere meningsfulde rejseoplevelser for både planeten, økonomien og den rejsende.

Johan Nordqvist, VD, Amadeus i Skandinavien, udtaler: ”Efter en periode med refleksion og re-evaluering gennem de sidste par år, begynder vi nu at se et væld af nye ideer i vores branche.

“Generativ kunstig intelligens (GAI) vil fortsætte med at vokse i betydning på tværs af branchen i 2024, mens elektriske taxaflyvninger endelig bliver godkendt. Forsøger at få mest muligt ud af den virkelige verden, uanset om det er at rejse for at se vores yndlingskunstnere eller følge digitale influencers fodspor, vil også drive bookinger næste år, da flyselskaberne fortsætter med at tilpasse deres tilbud i takt med de rejsendes skiftende behov.

“Der er meget at være spændt på, når det kommer til rejser i 2024, og Amadeus vil, i samarbejde med vores partnere fra hele branchen, fortsætte med at gøre rejseoplevelsen bedre for alle.”

Musik turisme

Efter pandemiens sociale isolation, hvor bands og kunstnere var strandet i månedsvis, har vi set et boom af koncerter og festivaler i år, hvor vi surfer på behovet for og ønsket om at høre til. Tendensen forventes at accelerere, når vi ser mod 2024.

Det britiske rockband Coldplay annoncerede for nylig turnédatoer for næste år, hvilket tiltrækker fans fra hele verden. Undersøgelser fra Amadeus viser, at Coldplays koncertdatoer i Rumænien og Grækenland for 2024 havde en betydelig indflydelse på søge- og bookingvolumen i begge lande.

Taylor Swift vil også fortsætte med at turnere i 2024 – fortsætter med at påvirke den globale rejse. Ifølge en nylig pressemeddelelse fra Amadeus, som har analyseret flysøgninger efter optrædendedatoer i Asien og Stillehavsområdet, er der en sammenhæng mellem bookinger og datoerne for hendes koncerter.

Influencers bliver rejsesælgere

Sociale medier har længe været meget værdifulde i inspirationsfasen på en rejse, men der sker et nyt skift nu. I stedet for at influencers er den eneste kilde til ferieinspiration, foretages bookinger nu direkte gennem deres forskellige kanaler. Influencers som Ana Hernández Sárria, rejsefotograf Rafael Fernandez Caballero, rejseblogger the Blonde Abroad, yoga- og bevægelsescoach Sjana Elise og fuldtidsrejsende og indholdsskaber Alyssa Ramos designer og arrangerer deres egne grupperejser.

Fremkomsten af ​​såkaldte “Agents of Influence” lettes af e-handelssider som Thatch, Luxury Travel Hackers og TrovaTrip, som Inc rangerede som nummer 236 ud af 5.000 af de hurtigst voksende virksomheder i USA i 2023. Denne teknologi tillader influencere, der bruger Instagram, YouTube og TikTok, for eksempel, kan dele et bookinglink direkte på deres profilside og også administrere betalinger.

Elektriske luftrum

Efterhånden som byer er blevet mere overbelastede og luftforurening mere udbredt, vil en potentiel løsning på fossilt brændstofdrevet transport være fremkomsten af ​​”elektriske skyways”. Med disse kan flyvende taxaer, vertikale start- og landingsfly (eVTOL) og andre typer elektriske fly tilbyde flyrejser med lavere emissioner, både inden for byområder, til satellitlufthavne, til distrikterne og mellem øer.

Det kan virke futuristisk, men den tyske flyproducent Volocopter planlægger at levere en flåde af elektriske VoloCity eVTOL’er til OL i Paris i 2024, hvilket gør det til et af de første elektriske lufttaxinetværk.

I USA har Joby Aviation til hensigt at starte kommercielle eVTOL-flyvninger fra 2025 og har underskrevet aftaler om at arbejde med Delta Air Lines og det japanske flyselskab ANA, som ønsker at drive e-taxiflyvninger under Expo 2025 i Osaka. I Storbritannien har Virgin Atlantic investeret i en flåde af Vertical Aerospace eVTOL’er, der kunne betjene et by-til-by-netværk af “elektriske flyruter” allerede i 2025.

Intelligent kundeservice

Generativ kunstig intelligens (GAI) tilføjer en enorm værdi til den digitale rejseplanlægningsoplevelse for forbrugere, efterhånden som søgning og rådgivning bliver hyper-personliggjort og mere intuitiv. I stedet for at vælge filtre til at finjustere en søgning på et metasearch-websted eller online rejsebureau (OTA), kan rejsende blot give instruktioner til en chatbot på samme måde som en menneskelig rådgiver.

For eksempel fungerer et nyt ChatGPT-plugin fra Expedia som en virtuel rejseassistent, der lytter til kundernes behov og giver øjeblikkelige hotel- og hotelanbefalinger med links til bookinger.

Den næste generation af GAI-drevet kundeservice vil blive leveret med større tålmodighed og empati, hvilket reducerer arbejdsbyrden på medarbejderne til at håndtere hovedparten af ​​kundeservice og kundeanmeldelser, hvilket giver dem båndbredden til at give det menneskelige touch til mere specialiserede problemer.

Business ”light lyx”

Med flere og flere rejsende, der ønsker at flyve forrest i flyet, er der mulighed for at tilbyde mere overkommelige og tilgængelige “split”-priser på business class.

I 2019 var Emirates et af de første flyselskaber, der lancerede særlige business class-billetter, uden adgang til loungen, begrænset sædevalg og ingen opgraderingsmuligheder. Qatar Airways fulgte trop og introducerede en Business Class Lite-pris, hvor passagerer blev bedt om at betale ekstra for loungeadgang og dato- eller ruteændringer, samtidig med at de tjente færre Avios/Qmiles.

Efterhånden som tendensen tog til, begyndte Japans Zipair og Finnair at tilbyde “grundlæggende” erhvervspriser i 2021, mens Air France og KLM tilføjede Business Class Light-priser i 2023.

I den anden ende af skalaen installerer flyselskaberne også mere rummelige “luksussæder” på business class i række et, som kun er tilgængelige for få. Eksempler inkluderer den nye Upper Class Retreat Suite fra Virgin Atlantic; Prime business class sædet fra Condor; Air Frances skotsæder på dens omkonfigurerede B777-300ER; og JetBlue’s Mint Studio på A321LR.

Bevis på, at denne trend fortsætter ind i 2024 inkluderer nyheder fra Air New Zealand, som vil tilføje enten fire eller otte rækker af et nyt Business Premier Luxe-produkt, mens Lufthansa vil tilbyde syv typer af Allegris business class fra 2024 til varierende priser med varierende fordele.

For at læse hele rapporten følg dette LINK.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.