Da Vesten indførte sanktioner mod Rusland efter invasionen af Ukraine, var det et hårdt slag for blandt andet flytrafikken.
– Vi blev uventet overrumplet, sagde transportminister Vitaly Savelyev ved åbningen af en udstilling kaldet “Rusland on the Road” i weekenden.
Siden da er problemerne fortsat og blevet værre, rapporterer Newsweek.
Russiske fly i Vesten er blevet beslaglagt, og flyfabrikanter er holdt op med at levere fly og reservedele til Rusland.
USA og EU har også krævet, at Rusland returnerer leasede fly, som den russiske regering stoppede og i stedet opfordrede de russiske flyselskaber til at omregistrere flyene i Rusland.
Konsekvensen er, at flyet fortsætter med at flyve, men uden de nødvendige opgraderinger og vedligeholdelsestjek.
Rusland forsøger nu at udskifte vestlige reservedele og udstyr, men indrømmer, at det vil tage år at færdiggøre.
– Det primære mål for russisk civil luftfart lige nu er at holde sig oven vande indtil 2030, siger Anastasia Dagaeva, uafhængig ekspert i russisk luftfart.
De seneste måneder har flere indenrigspassagerfly været nødsaget til at nødlande på grund af tekniske problemer.
Der er nu en stigende bekymring for, at problemerne vil stige i takt med, at tiden, siden planen skulle have været efterset, bliver længere, oplyser PS.