Annons:

Analyse: Tvivlsomt, om Ryanairs forsøg på at påvirke Europa-Kommissionen vil føre nogen vegne

"Helt uacceptabelt". Sådan beskriver det irske lavprisselskab antallet af strejkedage, som franske flyveledere nu er oppe på i 2023. EU-Kommissionen bliver endnu en gang bedt om at tage skridt til at beskytte overflyvninger. Det er tvivlsomt, om det rent faktisk vil føre til den ændring, Ryanair efterspørger. Af: Linda Iliste

“På trods af gentagne opfordringer til Ursula von der Leyen om at beskytte passagerer og overflyvninger under disse flyvelederstrejker, har hun undladt at træffe sådanne foranstaltninger.”

I dag går franske flyveledere i endnu en endagsstrejke. En kendsgerning, som lavprisselskabet Ryanair hævder, skubber antallet af strejkedage i 2023 til 65 – og betyder også, at tusindvis af europæiske flyvninger i alt er blevet aflyst, da strejken umuliggør overflyvninger over fransk luftrum.

Ryanair opfordrer nu formanden for Europa-Kommissionen, Ursula von der Leyen, til at træffe øjeblikkelige foranstaltninger for at beskytte overflyvningerne. Ifølge det irske lavprisselskab handler det om at beskytte EU-borgeres bevægelsesfrihed.

– På trods af gentagne opfordringer til Ursula von der Leyen om at beskytte passagerer og overflyvninger under disse flyvelederstrejker, har hun undladt at træffe sådanne foranstaltninger. Som et resultat vil endnu flere passagerer få deres fly aflyst med kort varsel på grund af flyvelederens strejke den 20. november, på trods af at de ikke engang flyver til eller fra Frankrig, sagde en talsmand for Ryanair.

Det er ikke første gang, at Ryanair forsøger at påvirke EU-Kommissionen i spørgsmålet. Så sent som i strejkeperioden i midten af ​​oktober udsendte de samme opfordring og sagde, at situationen var “skammelig”.

Flyselskabet har også opfordret sine kunder til at underskrive en underskriftsindsamling, der blev lanceret i marts, for at beskytte overflyvninger under strejker. I dag har den omkring to millioner underskrifter, men allerede i begyndelsen af ​​sommeren, da de var på 1,1 millioner, tog CEO Michael O’Leary til Europa-Parlamentet i Bruxelles. Der ville han personligt levere underskrifterne til von der Leyen.

Ikke uden noget skue; på den ene side samledes folk, som syntes at sympatisere med Ryanairs holdning. På den anden side dukkede miljøforkæmpere op og “kagede” O’Leary som en protest mod luftforurening. I retrospekt blev besøget i Bruxelles kaldt “et medievenligt cirkus” og “virksomhedsperformancekunst”.

Essensen af ​​Ryanairs opfordring er ikke, at EU skal øve indflydelse på franske arbejderes ret til at strejke. Det, de protesterer mod og kalder “uretfærdigt” og “totalt uacceptabelt”, er, hvordan franske love beskytter nogle indenlandske og internationale flyvninger, der opererer i Frankrig under strejkedage – mens flyselskaber, der skal krydse fransk luftrum, mangler den form for beskyttelse.

Beskyttelsen er tilgængelig i andre lande, herunder Italien, Spanien og Grækenland. Men vil EU på opfordring fra Ryanair og nogle få millioner forbrugere påvirke og ændre situationen i Frankrig? Tvivlsom. For det første kan man ikke blande sig i medlemslandenes indre anliggender. Hvis man alligevel vælger at fremsætte et nyt lovforslag, er det i sagens natur en langsom, langstrakt proces. Indtil videre har opkaldene, underskrifterne og “performancekunsten” ikke ført andre steder end til mediernes opmærksomhed som denne. Det er bestemt også en slags profit for selskabet, men hjælper næppe de EU-rejsende Ryanair hævder at ville beskytte.

Kilder: Ryanair, Euractiv, Politico, Le Monde

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.