Annons:

Ny askesky truer flyvninger – 13 år efter Eyjafjallajökull

Hvor geografisk vil et vulkanudbrud forekomme – hvis overhovedet? Usikkerheden efter alle jordskælvene i Island er stadig stor. For luftfarten ville en gentagelse af askeskyen fra 2010 være et mareridt.

De rejsende bliver nu bedt om at kontakte deres flyselskab efter advarsler om, at et vulkanudbrud i Island kan få store konsekvenser for flytrafikken.

Udbruddet af vulkanen Eyjafjallajökull i 2010 førte til aflysning af flytrafikken i store dele af Europa i godt en uge.

– Hvis der skulle være en form for askefane, omdirigerer vi flyvningerne, siger SAS pressechef Irena Busic.

Björn Lund, seismolog ved Uppsala Universitet, påpeger, at situationen stadig er meget usikker, men at man stadig skal tage højde for, at der er en risiko, dette da brudzonen er blevet væsentlig længere i weekenden og nu delvist går under hav.

Vulkanaske består af små partikler som glas, og når disse kommer ind i en flymotor, smelter de og får motoren til at stoppe med at fungere.

– En jetmotor klarer sig meget dårligt, mens for eksempel et propelfly klarer sig bedre, forklarer Björn Lund, seismolog ved Uppsala Universitet.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.