Regeringen har præsenteret en ny passagerafgift på luftfart, der gør flybilletterne 100 kr. dyrere frem mod 2030. Afgiften møder kritik fra landets største erhvervsorganisation, fordi den ikke udelukkende bliver ført tilbage til branchens grønne omstilling, men blandt andet også bliver brugt på at finansiere en forhøjet ældrecheck.
– Grønne afgifter skal gå til grøn omstilling af luftfarten. Det er både det rigtige at gøre for klimaet og også for flypassagererne, der med rette kan forvente, at den ekstra grønne betaling til flybilletten også gør rejsen grønnere. Det er desværre bare ikke tilfældet med passagerafgiften. Her betaler flyrejsende for at finansiere ældrechecken. Det er altså en velfærdsskat – ikke en grøn afgift, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i Dansk Industri og fortsætter:
– Ældrechecken har intet med grøn omstilling at gøre, og desuden lever regeringens finansiering af den heller ikke op til regeringsgrundlaget, hvor der står, at provenuet fra grønne afgifter skal føres tilbage til branchen, siger han.
DI-direktøren understreger desuden, at luftfarten er en meget konkurrenceudsat branche, hvorfor dyrere rejser fra Danmark risikerer at underminere de danske flyselskabers muligheder for at konkurrere internationalt.
– Luftfart er en international og meget konkurrenceudsat branche. Hvis man gør det meget dyrere at flyve fra Danmark end i andre lande, så underminerer man grundlaget for at drive en fornuftig forretningen fra Danmark, siger Lars Sandahl Sørensen.
– Regeringen har lige præsenteret en skattereform, hvor man sænker skatten. Så er det altså uforståeligt, at man lægger en velfærdsskat ind på flyrejser – det virker lidt for smart, siger Lars Sandahl Sørensen. |