“Vi ser dette mere som en transformation af forretningsmodellen”
Formålet med Amadeus Nevio-systemet er at gøre det nemmere for virksomheder som flyselskaber og hoteller at sælge deres forskellige produkter. For forbrugeren er tanken at lette køb ved at samle alle muligheder i en enkelt app.
Det langsigtede mål, både set fra et B2B- og B2C-perspektiv, er at opgive dagens system, der stort set håndterer flybilletter, check-in, tillægsprodukter, loungebesøg og andre services i separate systemer. Som ofte er unødvendigt komplicerede, programmeret med gammel teknologi og har store problemer med at dele hyperaktuel information og drive effektiv handel.
Amadeus Nevios AI-tjeneste er et samarbejde med Microsoft, som takket være tidlige investeringer i OpenAI har eksklusiv adgang til ChatGPTs teknologi.
Cyril Tetaz, vicepræsident for Amadeus flyselskabsløsninger, sammenligner det med, hvordan Amazon designede sin e-handelsplatform – med en digital indkøbskurv, der kan fyldes med varer fra flere forskellige virksomheder. Som så, på trods af at de i sig selv er separate bevægelser, er en del af samme levering til forbrugeren.
På lignende måde skal Nevios være i stand til at skabe personlige tilbud, forudse problemer og automatisere ombookede flyafgange. Appen skal huske, hvor en forbruger har opgivet et køb, for at kunne tage tråden op, hvis det er nødvendigt. Samt at kunne forudsige ønsker ud fra tidligere køb, for eksempel tillægsydelser såsom valg af en bestemt plads.
Hvis noget aflyses, skal forbrugeren præsenteres for alternativer direkte på mobiltelefonen. Det samme gælder aktuelle tilbud såsom nedsat loungeadgang. Alt skal også ske automatisk i realtid under hele rejsen, så vigtige opdateringer konstant er tilgængelige, uden at forbrugeren selv skal søge information.
Amadeus bruger i øjeblikket Altéa-systemet, som menes at være forældet. Flyselskaber opfordres derfor til at skifte til Nevios nu. Torsdag bekræftede Saudia, det nye nationale flyselskab i Saudi-Arabien, at det er den første Nevios-kunde. En anden kunde, der også har bekræftet, at de tester Nevios, er Finnair.
– Vi betragter dette mere som en transformation af forretningsdriften end en transformation af it, siger Cyril Tetaz.
Det multinationale konsulentfirma McKinsey vurderer, at denne type AI-drevet system til fly- og hotelindustrien kan være 40 milliarder dollars værd i 2030. For industrien vil det betyde op til yderligere 4 procent i omsætning, svarende til 7 dollars per passager.
Kilde: Amadeus, Microsoft, Skift, McKinsey, IATA