Annons:

Norwegian med over to milliarder norske kroner i resultat i tredje kvartal

Det næstbedste kvartalsresultat i selskabets 21-årige historie. Norwegian havde en rigtig god sommer operativt og finansielt og er også helt oppe i den europæiske top, når det gælder punktlighed og regularitet. Skriver de en pressemeddelelse

I tredje kvartal 2023 havde Norwegian et driftsresultat (EBIT) på 2.170 millioner norske kroner svarende til en driftsmargin på 25 procent. Det er det højeste driftsresultat i flyselskabets historie efter tredje kvartal i 2019, da flyflåden var omkring dobbelt så stor. Resultatet før skat (EBT) blev 2.050 millioner norske kroner. Kontantbeholdningen er forbedret til 9,4 milliarder norske kroner. Samtidig indløste Norwegian NAS13-obligationerne, som en del af det igangværende arbejde med at sikre, at selskabet har en hensigtsmæssig kapitalstruktur. Ved udgangen af kvartalet bestod Norwegians flåde af 85 fly.

I tredje kvartal 2023 havde Norwegian 6,5 millioner passagerer sammenlignet med 6,1 millioner passagerer i tredje kvartal 2022. Kapaciteten (ASK) var på 10,4 milliarder sædekilometer. Passagertrafikken (RPK) var på 9,1 milliarder sædekilometer. Norwegian øgede kapaciteten i den travleste periode, sommeren, således, at produktionen var tyve procent højere end i det foregående kvartal. Belægningen var på 87,4 procent mod 88,8 procent i samme periode året før.

I den europæiske top på regularitet og punktlighed
Andelen af afgange inden for 15 minutter efter ordinær afgangstid var i tredje kvartal på 80,1 procent sammenlignet med 73,6 procent i samme periode året før. Norwegian er, ifølge analysebureauet Cirium, blandt Europas tre mest punktlige flyselskaber. Regulariteten, antal gennemførte flyvninger, var på 99,6 procent – den højeste regularitet i næsten to år.

Credit: Thomas Brun NTB / Kommunikasjon.

”Hele Norwegian-holdet har bidraget til, at vi nu kan se tilbage på et af de bedste kvartaler i flyselskabets 21-årige historie. Jeg er meget glad for, at vi leverer et stærkt finansielt resultat. Samtidig er vi helt oppe i den europæiske top på operationel drift med god punktlighed og et meget lavt antal aflysninger. Vi får stadig gode tilbagemeldinger om, at vi er det selskab, som kunderne kan stole på, og det er noget, som alle i Norwegian har æren for. I sommer har vi også taget imod vores rejsende udelukkende i egne fly og med eget personale. Det har gjort, at vi har givet kunderne en god Norwegian-oplevelse gennem hele rejsen. Vi er godt forberedt på at håndtere den roligere vinterperiode og har blandt andet reduceret kapaciteten tilsvarende,” siger Geir Karlsen, koncernchef i Norwegian.

Godt positioneret til vinteren og næste sommer
Norwegians kunder sætter pris på god punktlighed og et attraktivt og voksende rutenetværk. Det planlagte opkøb af Widerøe og udviklingen af en fælles platform for fordelsprogrammer sammen med Strawberry vil bidrage til, at Norwegian forbliver et foretrukket flyselskab på tværs af Norden.

”Selvom mange nu påvirkes af inflation og et højt renteniveau, fortsætter vores kunder alligevel med at prioritere flyrejser højt. Billetsalget er, som forventet, noget reduceret i takt med normale sæsonvariationer i efterspørgslen. Samtidig fortsætter vi med at tiltrække os et stigende antal fritids- og forretningsrejsende på tværs af Norden,” siger Geir Karlsen.

Til sommeren 2024 planlægger Norwegian at have en flåde på omkring 90 fly. Sommerprogrammet er offentliggjort, og yderligere nye rejsemål vil blive annonceret senere denne måned.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.