Samlet set ser brancheforeningen for verdens flyselskaber resultaterne som bevis på behovet for en mere strømlinet proces for rejsende til at booke flybilletter, manøvrere gennem lufthavne og rejse lettere og sikkert.
“Passagerer har gjort det klart: De ønsker at bruge mindre tid på at booke og bevæge sig hurtigere gennem lufthavnen,” sagde Nick Careen, IATAs senior vicepræsident for drift, sikkerhed og sikkerhed. “Og de er i stigende grad villige til at bruge biometriske data til at udføre flere opgaver før afgang uden for lufthavnen for at opnå dette.”
For at styrke dette punkt annoncerede IATA onsdag den første vellykkede test af, hvad det kaldte en fuldt integreret digital identitetsrejseoplevelse.
Rejsen, på en British Airways-flyvning mellem Londons Heathrow-lufthavn til Roms Fiumicino-lufthavn, havde til formål at illustrere potentialet ved at bruge biometri med integrerede digitale rejsedokumenter.
“Vores vision for fremtidens rejser er fuldt digital og sikret med biometrisk identifikation. Selvom teknologien eksisterer til at gøre dette på hvert trin af en rejse, har det vist sig at være udfordrende at forbinde disse trin sammen,” sagde Careen. ”I dag viste vi sammen med vores partnere, at det er muligt. Dette vil åbne en verden af muligheder for enklere rejser i fremtiden.”
Appetitten ser ud til at være der. Passagerundersøgelsen, baseret på over 8.000 svar fra mere end 200 lande, viste, at tre fjerdedele af passagererne sagde, at de foretrækker at bruge biometriske data frem for traditionelle pas og boardingpas. Og næsten 9 ud af 10 angav, at de ville dele deres immigrationsoplysninger for at fremskynde ankomstprocessen til lufthavnen.
“Passagererne vil have teknologien til at arbejde hårdere, så de bruger mindre tid på at blive behandlet og stå i kø,” sagde Careen. “Og de er villige til at bruge biometriske data, hvis det leverer dette resultat. Men vi har brug for samarbejde på tværs af værdikæden og med regeringer for at få det til at ske med sikker teknologi, der er tilgængelig i dag.”
Indtil videre kan de fleste passagerer kun drømme om den oplevelse, som IATA-testrejsende nyder godt af på vej til Rom. Ved at dele data gemt på en smartphones digitale tegnebog med et rejsebureau, fik denne passager personlige tilbud fra flyselskaberne gennem rejsebureaukanalen.
Efter at have valgt et tilbud modtog passageren en ordre genereret som en verificerbar legitimation, også gemt på den digitale tegnebog, hvilket negerede behovet for en e-billet. Ved at dele et digitalt pas med flyselskabet modtog passageren bekræftelse og en sædetildeling via sms, uden nogen manuel dataindtastning.
Endelig, fordi den rejsende valgte at dele biometriske data, mens han rejste i en lufthavn og et flyselskab, hvor biometriske gates var tilgængelige, blev passageren ryddet gennem sikkerhedskontrollen, ind i lufthavnens lounger og ind i lufthavnen med kun en ansigtsscanning.