“I denne uge fejrer Finnair sit 100-års jubilæum og verdens sjetteældste flyselskab er stadig i luften”
Ingen virksomhed er blevet hårdere ramt af pandemien og det russiske angreb på Ukraine end Finnair. Klemt ind i det koldeste hjørne af Europa med det lukkede russiske luftrum ti miles mod øst, har Finnair været nødt til at ændre sin trafik, planer og strategi.
Men finnerne giver sjældent op så let. Hvis du er født i 1923, har du kunnet klare et tilbageslag af og til. I denne uge fejrer Finnair sit hundrede år og er verdens sjetteældste flyselskab, der stadig er i luften.
At tjene penge i tredje kvartal er oplagt for et flyselskab i Nordeuropa. Men Finnair kan fejre fjerde kvartal i træk med overskud på bundlinjen.
Prognosen for hele året 2023 peger på en omsætning på 33-35 milliarder SEK og et driftsresultat (ebit) på 1,9-2,3 milliarder SEK. Resultatforventningen er lidt sænket på grund af de øgede brændstofpriser.
Men der er andre problemer, påpeger administrerende direktør Topi Manner. Inflationen er også høj i Finland, og det samme er renten. For at reducere kapitalomkostningerne og styrke balancen planlægger Finnair at inddrive 7 milliarder SEK fra sine aktionærer, hvoraf den finske stat står for 56 procent.
Men den største trussel er situationen i Mellemøsten. En større konflikt kunne for alvor ødelægge Finnair, som investerede stort i et partnerskab med Qatar Airways, da den profitable asiatiske rute over Rusland blev lukket.
Men Finnair har overlevet en del elendighed, siden selskabet blev startet med postflyvninger til Tallinn for hundrede år siden. Nu fejrer de det ved at kropsmale to af deres Airbus 350’ere med Mumitrolde, der krammer den snorkende dame.