“I første omgang vil EH216-S blive brugt til at flyve turister på sightseeing og lufttaxi”
EH216-S er en eVTOL, altså en elektrisk drevet stor “drone”, som de seneste år har foretaget 40.000 opsendelser under test og demonstrationer i mange dele af verden.
Sidste fredag godkendte Kinas regulator, Civil Aviation Administration of China (CAAC), flyet til kommerciel drift uden pilot.
Ehang har over 1.000 foreløbige ordrer fra flere asiatiske lande og en kapacitet til at bygge 600 fly om året på Yunfu-fabrikken. Samtidig er selskaberne ved at udvikle en firepersoners variant.
De første fem autonome fly fra en ordre på 100 er allerede blevet leveret til et distrikt i Shenzhen, hvor der skal bygges et “urban air hub” for at udvikle forskellige tjenester inden for lavhøjdeflyvninger.
“Godkendelsen åbner et nyt kapitel i luftfartshistorien”
I første omgang vil EH216-S blive brugt til at flyve sightseeingturister og lufttaxier. Flyet har i øjeblikket en rækkevidde på 35 kilometer. Med forbedret batterikapacitet vil den også blive brugt til brandslukning, redningstjenester og film- og fotomissioner.
– Godkendelsen åbner et nyt kapitel i luftfartshistorien, sagde Ehangs grundlægger og administrerende direktør Huazhi Hu til siden Future Flight.
Han afslørede også, at Ehang planlægger at etablere sig som en kommerciel operatør i UAV (ubemandet luftfartøj):
– Vores strategiske mål er at gøre sikker, autonom og miljøvenlig flyvning tilgængelig for alle.
Men på vejen dertil skal Ehang have typegodkendelse fra tunge myndigheder som amerikanske FAA og europæiske EASA.
Tættest på at flyve typegodkendt eVTOL siges franske Volocopter at sigte mod at flyve sin Volocity ved åbningen af OL i Paris næste sommer. Med pilot.