Indtil nu har irske Ryanair hovedsageligt domineret det vestlige og nordlige Europa, ikke mindst hjemlandet og Italien. Nu er ambitionen at udvide tilstedeværelsen kraftigt mod øst.
Ryanair beflyver i øjeblikket omkring et dusin polske lufthavne, herunder Warszawa og Gdansk. I et interview med Reuters påpeger administrerende direktør Michael O’Leary, at flyselskabet ofte forhandler særlige aftaler for at sikre lavere gebyrer, hvilket er afgørende for at kunne holde udgifterne – og flybilletpriserne – lave.
– Hver gang vi står over for Wizz, har vi en tendens til at have markant lavere priser og meget lavere udgifter, siger Michael O’Leary og bruger Ryanairs intentioner i Albanien som et eksempel på, hvordan man kan udfordre den ungarske lavpriskonkurrent.
Her er der planlagt 25 nye ruter til vinteren 2023/24, hvilket betyder en klar indgang til det, der hidtil har været et af Wizzs centrale områder.
Wizz Air har på sin side også planer om udvidelse. I 2038 vil der være mindst dobbelt så mange flyvninger i Central- og Østeuropa. Snart har de også tænkt sig at begynde at bruge 35 nye fly til flyvninger alene inden for Polen. Det siger administrerende direktør Jozsef Varadi i en kommentar til Reuters.
Ifølge statistikker fra analysevirksomheden IBA dominerer lavprisselskaber over 59 procent af det polske luftfartsmarked. Det er en stigning på 28 procent i forhold til 2021.
En stor forskel på Ryanair og Wizz, som kan påvirke strategiernes succes, er de lufthavne, de betjener. I Warszawa flyver Wizz eksempelvis fra hovedlufthavnen Chopin, mens Ryanair flyver fra den regionale lufthavn Modlin.
– Regionale lufthavne spiller en vigtig rolle i passagertrafikken i Polen. De ti bedste regionale polske lufthavne ejer tæt på 50 procent af markedet og har vist et stærkt opsving efter pandemien, siger IBA’s konsulentchef Dan Taylor.
Kilde: Reuters, Skift